Suomalainen syö kesällä makkaraa – satoi tai paistoi

Kaupat ja makkaranvalmistajat ovat pääosin tyytyväisiä kesän makkaramyyntiin. Monella myynti on jopa kasvanut viime vuodesta.

Kotimaa
Grilling sausages.
Makkara maistuu suomalaisille.Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomalaiset ovat syöneet makkaroita tänä kesänä vaihtelevasti, mutta keskimäärin hieman enemmän kuin viime kesänä. Tosin ainakin yksi alan toimija kertoo myyntilukujen hieman laskeneen.

Makkaran suosiota ei kasvata hellesää, vaan mieluumminkin kuluvan kesän kaltainen hieman viileämpi sää, sanovat makkaran tuottajat ja myyjät.

SOK:lla grillimakkaroiden myynti on lisääntynyt tänä kesänä kolmisen prosenttia viime vuodesta.

– Perusgrillimakkaroiden menekki on kasvanut 16 prosenttia edelliskesästä ja lenkkimakkaroiden seitsemisen prosenttia, kertoo SOK:n päivittäistavaran viestinnästä vastaava Outi Hohti.

Mausteet tulevat

Pian osavuosikatsauksensa julkistavat Atria ja HK eivät kerro pörssihiljaisuuteen vedoten makkarakesän myyntilukuja.

HK:lta kerrotaan kuitenkin, että makkaroissa maustettujen versioiden osuus kasvaa myynnissä.

Perusgrillimakkarat ovat myyneet aiempaa paremmin.

Pirkko Rahkonen

Suosiotaan on kasvattanut niin sanottu pulled meat eli nyhtöliha. Myös ribsit, gourmet-hampurilaiset, isot lihapalat ja kokonaiset broilerit ovat löytäneet asiakkaiden pöytiin yhä useammin tänä kesänä.

Markkinointi kannattaa

Kivikylän myyntijohtaja Ari Järvinen kertoo, että yrityksen makkaramyynti on pudonnut heinäkuussa 25–30 prosenttia viime kesästä. Kesäkuussa myynti ylsi viime vuoden tulokseen.

– Viime vuoden heinäkuussa olimme näkyvästi mukana grillimakkaroiden markkinoinnissa. Tänä kesänä emme ole olleet niin näkyvästi esillä. Uskon, että tämä on vaikuttanut myynnin supistumiseen, Järvinen toteaa.

Pouttun makkaramyynti on kasvanut tänä vuonna noin 15 prosenttia.

– Perusgrillimakkarat ovat myyneet aiempaa paremmin. Sääolosuhteiltaan kesä on ollut mitä on, joten olemme erittäin tyytyväisiä makkaramyyntiin, Pouttun myynti- ja markkinointijohtaja Pirkko Rahkonen sanoo.

Snellmanin kaupallinen johtaja Peter Fagerholm on tyytyväinen kesän makkaramyyntiin.

Ihan selvää kasvua on ollut.

Peter Fagerholm

– Ihan selvää kasvua on ollut. Olemme vielä pieni makkaramyyjä, mutta olemme kasvattaneet tänä kesänä osuuttamme, Fagerholm toteaa paljastamatta kuitenkaan tarkkoja makkaramyynnin kasvulukuja.

Miljoonia kiloja makkaraa

Lihatiedotuksen laskelmien mukaan Suomessa toimitettiin kauppoihin viime vuonna lähes 21 miljoonaa kiloa grillimakkaroita.

Kulutushuippu oli juhannuksen aikaan, jolloin kauppoihin toimitettiin kolminkertainen määrä makkaroita normaaliin viikkoon verrattuna.