1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Mikä ihmeen risteysruudukko? – Näin ajat uusien katumerkintöjen päällä

Tampereella kokeillaan poikkeusluvalla katumerkintöjä, joiden pitäisi vähentää vilkkaiden risteyksien ruuhkaisuutta. Risteysruudukko tehoaa vain, jos kuskit tietävät miten siinä pitää ajaa.

Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Moni tamperelainen kuski on jo ehtinyt ihmetellä esimerkiksi Viinikankadun ja Ratapihankadun risteykseen maalattua valkoista ruudukkoa. Kyse on kokeilusta, joka ulottuu myös Lempääläntien ja Kaartotien sekä Pirkankadun ja Vesilinnankadun liittymiin.

Ajoneuvojen seisominen jonossa liittymäalueella estää muita liikennesuuntia kulkemasta risteyksen läpi vihreän valon aikana. Tienpintaan maalatuilla valkoisilla ruudukoilla yritetäänkin nyt estää kuljettajia ajamasta liittymiä tukkoon.

Ruudukko näyttää siis alueen, jolle jäädessään autoilija tukkii muun liikenteen reitin. Merkinnän päälle ei saa ajaa ellei poistumiskaista ole vapaa.

Suomen tieliikennelaki ei ruudukkomerkintää tunne. Siksi Tampereen kaupunki anoi liikenne- ja viestintäministeriöltä poikkeusluvan kokeilla Suomessa harvinaista merkintää.

Myös Pirkankadun ja Vesilinnankadun risteykseen on maalattu ruudukko. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Jos ruudukon tarkoitusta ei tiedä, kokeilu menee plörinäksi

Tieliikennelain mukaan kuljettajan on lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen. Käytännössä tätä sääntöä rikotaan usein varsinkin aamu- ja iltaruuhkissa.

Aiemmin risteysruudukoita on kokeiltu Helsingissä seitsemässä liittymässä. Tampereen kaupungin tiedotteen mukaan merkintöjen on havaittu vähentävän jonkin verran risteysten tukkoon ajamista. Tiehallinnon selvityksessä kuitenkin huomautetaan, että risteysruudukkoja ei ole Helsingissä noudatettu käyttötarkoituksen mukaisesti.

Tampereen kaupungilla onkin nyt edessään kuljettajien opastaminen, jotta kokeilusta saataisiin todellista hyötyä. Merkintöjen tehottomuuden lisäksi riskinä on se, että ennen risteystä pysähtyvät ajoneuvot lisäävät peräänajoriskiä.

Saksassa ruudukon päälle pysähtyminen on noloa

Esimerkki Tampereen kokeiluun tulee ulkomailta, joissa risteysruudukoissa jonottamisesta voidaan antaa isot sakot. Suomessa merkinnän päälle pysähtymisestä ei sakoteta, mutta sosiaalinen kontrollikin voi tepsiä. Kokemukset Saksasta osoittavat, että ruudukon päällä pysähtymistä halutaan välttää jo muiden kuljettajien paheksunnan takia.

Mm. Englannissa, Irlannissa, Portugalissa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa ruuhkaisiin risteyksiin on maalattu keltaruudutettu alue. Suomessa käytetään valkoista maalia.

Risteysruudukoiden toimivuutta testataan Tampereella kolmen vuoden ajan.