Mansikka hoikistaa suklaasyöpön vyötärönseutua – ja koituu muutaman vaivan tuhoksi

On olemassa veriarvo, joka paljastaa paheesi, mikäli ne sattuvat mansikan sijasta olemaan suklaa ja voisilmäpulla. Juttu on julkaistu alun perin heinäkuussa 2015.

mansikka
Nainen haukkaa mansikkaa
Roland Weihrauch / EPA

Monen mielestä kaunis ja makoisa mansikka on lyömätön kesäherkku. Ravintotieteilijä toteaa kuitenkin kuivahkosti, että mansikka on vain yhtä terveellinen kuin muutkin hedelmät ja marjat. Aikamoinen paketti punamarja kuitenkin on paitsi makunsa, myös sisältönsä puolesta.

Mansikka sisältää C-vitamiinia ja folaattia, jota suomalainen nuori nainen saa usein liian vähän ravinnostaan, sekä kaliumia.

Lisäksi mansikassa on flavonoideja, joita pidetään terveellisinä mutta joiden vaikutusta ihmiskehoon on vaikea pitävästi todistaa.

Hyvästi matala-asteinen tulehdus

Ravintotieteilijä Jan Verho kertoo, että mansikalla on lukuisia tunnettuja terveysvaikutuksia.

Kuituisa marja voi esimerkiksi alentaa LDL-kolesterolia ja kaliuminsa ansiosta myös verenpainetta.

Flavonoidit ja muut antioksidantit puolestaan vähentävät matala-asteista tulehdusta, joka nykytiedon valossa on aina kroonisten sairauksien taustalla.

Mansikka on myös diureetti; se sisältää nestettä, muttei suolaa. Neste ja kuitu yhdessä estävät ummetusta.

C-vitamiini puolestaan vahvistaa vastustuskykyä.

Verho tietää kertoa, että kasvien – mansikankin – lukuisat yhdisteet estävät syöpäsolujen kasvua laboratorio-oloissa. Silti ei voi suoraan sanoa, että esimerkiksi mansikka parantaisi syövästä.

Makea mansikka korvaa mainiosti suklaapalan – ja paino putoaa

Vain vähän energiaa sisältävä mansikka on tehokas makeanhimon tappaja, ja kun suklaan sijasta ahmii mansikoita, paino putoaa nopeasti muutaman kilon vyötärön seudulta, johon ylimääräinen energia helposti kertyy. Parissa desissä makeaa marjaa on alle 50 kilokaloria.

Verhon mukaan makeanhimo on usein opittua – esimerkiksi elokuvateatterissa syödään makeisia, koska niin on tapana tehdä. Verho neuvoo, että tavasta oppii parhaiten pois, kun syö kunnon ruokaa riittävästi ja säännöllisesti.

Moni keski-ikäinen pyrkii hallitsemaan painoaan syömättömyydellä tai syömisen rajoittamisella. Tämä johtaa ankariin makeisiin mielitekoihin, kun verensokeri laskee.

Iltapäivän makeannälkää pitää loitolla kunnon välipala. Tällainen on vaikkapa tomaatilla, kurkulla ja juustolla päällystetty täysjyväleipä, neuvoo Verho.

Triglyseridi-arvo kielii muun muassa liiasta sokerista

Keski-ikäisen mahanseudun paisuminen näkyy usein myös kolesterolimittauksessa korkeana triglyseridi-rasvojen paastoarvona.

Verhon mukaan korkeaan paastoarvoon on useita syitä, muitakin kuin kohta yksi eli suklaan ja pullan mättäminen:

1. Runsas, erityisesti vähäkuituisten hiilihydraattien saanti. Ylimääräinen sokeri muokkautuu maksassa rasvaksi eli triglyserideiksi varastoimista varten.

2. Runsas alkoholin käyttö, joka vaikuttaa maksan toimintaan. Triglyseridit kun voivat olla paitsi peräisin rasvasta, myös maksan tuotosta.

3. Metabolinen oireyhtymä ja siihen liittyvä vyötärölihavuus, kun rasvoittunut maksa ei toimi normaalisti.

4. Diabetes

5. Perimä

_ Päivitys 22.7.2015 klo 20:42: Korjattu mansikan energiasisältö kaloreista kilokaloreiksi._