Kauppalehti: Ruoan verkkokauppa kasvaa nopeasti

Suomalaiset ostavat ruokia 16–17 miljardilla eurolla vuodessa, Kauppalehti kertoo. Verkkokaupan osuus on 20–30 miljoonaa euroa.

Kotimaa

Ruokien tilaaminen netin kautta kasvaa nopeasti, Kauppalehti (siirryt toiseen palveluun) kirjoittaa.

Esimerkiksi Ruokakeskon alkuvuoden myynti verkon kautta on kuusinkertaistunut. S-ryhmälläkin kasvua on tullut 50 prosenttia.

Molemmat ketjut avaavat syksyllä lisää kymmeniä uusia noutokauppoja.

Verkkokauppapalvelua tarjotaan joko kotiinkuljetuksella tai tilaa ja nouda -palveluna. Tällöin asiakas tilaa tuotteet etukäteen ja noutaa ne valmiiksi kerättyinä itselleen sopivana ajankohtana.

Kotiinkuljetuksessa täytyy olla kotona parin tunnin aikavälillä.

Asiakkaista osa vierastaa verkkotilaamisessa sitä, ettei itse pääse näkemään ja valitsemaan tuotteita, jolloin tuoreus ja laatu voivat arveluttaa.

Suomalaiset ostavat ruokia vuositasolla 16–17 miljardilla eurolla, verkkokaupan osuus on noin 20–30 miljoonaa euroa.

Osuus on pieni esimerkiksi Britanniaan verrattuna, jossa verkkokauppa kattaa viisi prosenttia ruokaostoksista.