Helsinki lopetti matkailuyrityksille tarjotun Gay friendly -koulutuksen

Helsingin kaupunki ei enää järjestä koulutuksia, joiden kautta yritysten oli mahdollista saada niin kutsuttu Gay comfort -sertifikaatti. Sertifikaatti toimi aiemmin merkkinä matkailijoille yrityksen seksuaalivähemmistö-ystävällisyydestä.

Kotimaa
gay, helsinki, homo
www.visithelsinki.fi

Vuodesta 2009 lähtien toiminut Gay Friendly Helsinki -matkailuverkosto kokosi kuuden vuoden ajan yhteen yrityksiä, jotka haluavat panostaa lhbt -matkailijoiden palveluihin. Lhbt-lyhenteellä tarkoitetaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä, kuten lesboja, homoja, biseksuaaleja ja transihmisiä.

Helsinki on matkailuverkoston puitteissa tarjonnut verkostoon liittyville yrityksille ilmaisen koulutuksen, jonka päätteeksi yritys on saanut Gay Comfort -merkin. Vuoden vaihteessa pääkaupunki päätti kuitenkin lakkauttaa verkoston.

Visit Helsingin markkinointisuunnittelijan Jenny Taipaleen mukaan toiminnan kustannustehokkuus ei enää vastannut kaupungin toiveita. Taipale kertoo, että yritysten into on vuosien varrella hiipunut, eikä kaupungin ole enää kannattavaa ylläpitää koulutusta.

– Aktiivisiakin yrityksiä verkoston piirissä toki toimi loppuun asti, mutta useiden yritysten passiivisuus johti pääasiassa lopettamispäätökseen, Taipale sanoo.

Nykyään listalle pääsee pelkällä ilmoituksella

Helsingin järjestämillä "sensitive training"-kursseilla opetettiin yrityksille mitä lhbt-ystävällisyys tarkoittaa ja miten asiakkaita kohdellaan tasa-arvoisesti. Nyt kaupungin tarjoama kurssitoiminta on lopetettu, mutta Visit Helsinki kerää edelleen sivuilleen listaa lhbt-matkailijoihin panostavista yrityksistä.

Tätä nykyä yritys voi saada Gay Comfort -tunnuksen, jos osallistuu Out Now Consulting -yrityksen koulutukseen. Helsingin kaupunki ei vain tarjoa enää koulutusta. Yrityksen tulee kustantaa koulutus itse.

Visit Helsingin listaukseen yritykset voivat päästä pelkän ilmoituksen perusteella.

Jenny Taipaleen mukaan erityistä valvontaa ei kaupungin laatukriteeristön täyttymisen ja yritysten soveltuvuuden suhteen ole.

– Jos yritys haluaa osaksi Visit Helsingin Gay friendly -listaa, lähetämme yritykselle laatukriteeristön, ja sitten on yrityksen omana tehtävänä pohtia, täyttyykö laatukriteeristö vai ei, Taipale sanoo.

Taipale vakuuttaa, että niin sanottua gay-markkinointia jatketaan kaupungin toimesta eri muodoissa edelleen, matkailuverkoston lopettamisesta huolimatta.