Kuinka säilöt marjat oikein? Lue marjanpakastajan ABC

Suomen luonto ja viljelmät tuottavat kesällä kasapäin terveellisiä marjoja. Mutta miten ne saa säilymään talveen saakka?

Kotimaa
mansikoita
Yle

Jos ensi talvena haluaa syödä suomalaista marjaa, ne kannattaa poimia nyt. Vinkit pakastamiseen antaa Pakkasmarjan laatuasiantuntija Jenni Lappi ja luonnontuotealan valtakunnallinen toimialajärjestö Arktiset Aromit.

A. Nopeus on valttia marjankin pakastamisessa

Pakastemarjojen säilyvyyttä parantaa marjojen pakastaminen mahdollisimman nopeasti poiminnan jälkeen. Marjojen elintoiminnot jatkuvat vielä poiminnan jälkeen. Pakkasessa soluhengitystä voidaan hidastaa, ja marja säilyy paremmin.

Pakasteesta tulee myös sitä parempi, mitä marja on tuoreena. Auringon puute vie makeuden marjoista, joten etenkin tänä kesänä marjoista on odotettavissa laimeamman makuisia.

B. Kipakka pakkanen hellii tuoreen marjan poskia

Marjoja pakastaessa pakastimen lämpötila kannattaa kääntää kylmimmälle mahdolliselle pakastusteholle. Tällöin marjoissa oleva vesi jäätyy pienempinä kiteinä, eikä marjan rakenne kärsi niin paljoa. Esimerkiksi teollisessa prosessissa pakastus tapahtuu 30–40 miinusasteessa.

Kotipakastimessa pakastusprosessia voi nopeuttaa pakastamalla mahdollisimman pieniä määriä marjoja kerralla.

C. Sokeri suupieliä varten – makeutusaine ei takaakaan C-vitamiinin säilymistä

Sateisena ja viileänä marja itsessään ei ole niin makea kuin aurinkoisena kesänä. Lisäämällä pakastusrasiaan sokeria, marja maistuu makeammalta myös talvella. Puolen litran pakastusrasiaan sopiva sokerimäärä on noin ruokalusikallinen.

Sokerin käyttöä pakastuksessa perustellaan maun parantamisella ja C-vitamiinin säilymisellä. C-vitamiiniarvojen säilymiseen vaikuttaa sokeriakin enemmän sulatustapa.

D. Nopea sulatus on C-vitamiinin ystävä

Vaikka rasiaan olisi lisätty sokeria C-vitamiinitasojen turvaamiseksi, hidas sulatus tappaa viimeisetkin C-vitamiinin rippeet.

Marjapakasteet kannattaakin sulattaa nopeasti mikrossa tai lämpimässä vesihauteessa. Nopeassa sulatuksessa C-vitamiinia tuhoutuu mahdollisimman vähän ja marjojen rakenne pysyy hyvänä.

Liika lämpö kuitenkin hävittää C-vitamiinia, joten marjat eivät saisi kuumentua. Tutkimusten mukaan pitkäaikainen kuumentaminen voi tuhota jopa yli puolet ruoan sisältämästä vitamiinista. C-vitamiinitasojen osalta paras vaihtoehto olisikin syödä nopeasti sulatetut marjat vähän kohmeisena.