Kymmenen vuotta toiminnassa ollut Jänkäsalon lossi on korvaamaton osa saarelaisten elämää

Jänkäsalon lossia alettiin suunnitella jo vuonna 1987. Lossin matka ideasta toteutukseen oli pitkä, mutta nyt se on ollut toiminnassa jo kymmenen vuotta.

vesioikeus
Lossi tulee mantereelle Taipalsaaren Suuresta Jänkäsalosta.
Yle / Heli Mälkiä

Jänkäsalon lossi on korvaamaton kulkuväline, joka yhdistää Suuren Jänkäsalon mantereeseen. Koko lossi olisi kuitenkin jäänyt vain haaveeksi ilman Raimo Honkasen väsymätöntä uurastusta. Nyt lossi täyttää jo kymmenen vuotta.

– Asia otettiin ensimmäisen kerran puheeksi jo vuonna 1987. Ensimmäinen yritys yhdistää pieni ja suuri Jänkäsalo kuitenkin epäonnistui, koska siihen aikaan toiminut vesioikeus tyrmäsi suunnitelmat, Honkanen kertoo.

Uusien lukemattomien kokousten ja maa- sekä vesioikeuden vierailun jälkeen lossi kuitenkin todettiin lopulta tarpeelliseksi ja se aloitti toimintansa heinäkuussa 2005.

Saari ei tulisi enää toimeen ilman lossia.

Raimo Honkanen

– Kun lossi avattiin, niin paikalla oli kyllä hyvä tunnelma. Se on positiivinen asia joka on yhdistänyt saaren väestöä, Honkanen kommentoi.

Lossi ajaa ympäri vuoden ja näin kesällä se liikennöi kello 6.30-22. Viikonloppuisin vuoro on hiukan lyhyempi.

– Moni käyttää lossia päivittäin. Liikenne on moninkertainen alkuperäiseen arvioon verrattuna ja se on vilkastuttanut saaren elämää huomattavasti. Saari ei tulisi enää toimeen ilman lossia. Lisäksi lossiliikenteen painopisteenä on se, että raskasta liikennettä on paljon. Saarella rakennetaan kovasti ja lossilla kuljetetaan tarvikkeita työmaalle, Honkanen selittää.