1. yle.fi
  2. Uutiset

Toistuvasti kaahaavan auto valtiolle? – "Mahdollista se olisi"

Törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia on todettu Uudellamaalla alkuvuoden aikana viimevuotista enemmän. Yhdeksi ratkaisuksi ongelmaan on esitetty sitä, että kaahaaja menettäisi autonsa valtiolle. Tämän ennaltaehkäisevä merkitys olisi valtava, ylikomisario Kari Pesonen sanoi Päivän kasvo -ohjelmassa perjantaina.

liikenne
Ylikomisario Kari Pesonen.
Ylikomisario Kari Pesonen.Yle

Uudellamaalla on alkuvuoden aikana todettu viimevuotista enemmän törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia. Ylikonstaapeli Risto Maksimainen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta esittikin tämänpäiväisessä kolumnissaan (siirryt toiseen palveluun) yhdeksi ratkaisuksi tähän ongelmaan sitä, että sellaiset kaahaajat, jotka saavat toistuvasti ajokieltoja, voisivat menettää autonsa valtiolle.

Maksimaisen kollega, Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen ylikomisario Kari Pesonen kommentoi ehdotusta Ylen Päivän kasvo -ohjelmassa tänään perjantaina.

– Mahdollista se olisi. Varmasti ennaltaestävä merkitys olisi valtava, Pesonen sanoi Maksimaisen ehdotuksesta.

Pesosen mukaan joissakin tapauksissa näin on toimittu – esimerkiksi silloin, kun rattijuoppo on jäänyt kiinni toistuvasti.

– (Silloin) on sitten ajoneuvo menetetty.

– Näissä törkeissä vaarantamistapauksissa näin ei ole tietääkseni koskaan käynyt. Rattijuoppouksissa toistuminen on paljon useampaa kuin näissä, hän kertoi.

Päivän kasvossa todettiin, että törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset ovat lisääntyneet Itä-Uudellamaalla noin 15 prosenttia vuodentakaisesta. Länsi-Uudellamaalla luvut ovat samansuuntaiset, Helsingissä tätäkin korkeammat.

Pesosen mukaan näin ei kuitenkaan ole kaikkialla, vaan joissakin poliisilaitoksissa suunta on ollut laskeva.

Kovaa ajaminen alkaa, kun tiet sulavat

Yleisesti ottaen suuret ylinopeudet ovat poliisille arkipäivää, Pesonen sanoi.

Jostain syystä nuoret miehet ottavat riskejä.

Kari Pesonen

– Kovaa ajaminen alkaa heti keväällä, kun nastarenkaat poistuvat ja tiet sulavat ja kuivuvat. Siitä se sitten lähtee ja jatkuu kesään.

Pesonen totesi, että tyypillinen kaahaaja on nuorehko mies. Isoissa ylinopeuksissa on hänen mukaansa todella harvinaista, että kuski on nainen.

– On tavattu tapauksia, joissa kaksi nuorta miestä ajaa kilpaa keskenään. Jostain syystä nuoret miehet ottavat riskejä.

– Vuosi vuodelta autojen ja moottoripyörien tehot nousevat, tietysti kaikki muutkin ominaisuudet. Jotkut kokeilevat, mitä tehoilla tehdään, hän arvioi.

Lue seuraavaksi