Saksan ja Tanskan välinen tunneli sai EU-komission luvan – Kööpenhaminasta Hampuriin kahdessa tunnissa

Nykyinen lauttamatka Puttgardenista Rødbyhyn kestää kolme varttia. Tulevassa tunnelissa autoilija viettää alle vartin ja junamatkalainen seitsemän minuuttia. Lauttayhtiön mielestä tunnelin julkinen rahoitus vääristää kilpailua.

Ulkomaat
Piirrokuva tunnelin suulta, jossa kulkee pari autoa ja juna.
Rakentajayhtiön havainnekuva tulevan tunnelin suulta. Fermen A/S

EU:n komissio on hyväksynyt Saksan ja Tanskan välisen tunnelihankkeen EU:n sääntöjen mukaisena. EU maksaa lähes 590 miljoonaa euroa arviolta 8,7 miljardin euron kustannuksista.

Runsaan 18 kilometrin mittainen tunneli kulkee kahden saaren välillä, Tanskan Lollandista Saksan Fehmarniin. Tilaa on nelikaistaiselle moottoritielle ja kahdensuuntaiselle junaliikenteelle. Rakennustyöt aloitetaan tammikuussa, ja valmista on määrä olla vuonna 2024.

Tunneli lyhentää Tanskan ja Saksan välisen junamatka-ajan seitsemään minuuttiin. Autolla matkan arvioidaan vievän vajaan vartin.

Nykyisin junat ja autot kuljetetaan Lollandin Rødbysta Fehmarnin Puttgardeniin lautalla. Merimatka vie 45 minuuttia, ja lastaamiseen ja purkamiseen kuluu oma aikansa kummassakin satamassa. Kööpenhaminan ja Hampurin välisen junamatka-ajan lasketaan putoavan tunnelin ansiosta nykyisestä miltei viidestä tunnista runsaaseen kahteen.

EU tavoittelee nopeaa junaverkostoa ympäri Euroopan

Lauttayhtiö aikoo viedä asian EU:n tuomioistuimeen sillä perusteella, että julkinen rahoitus antaa tunnelille yhtiön mielestä laitonta kilpailuetua. Rakentajayhtiö on Tanskan valtion omistama Fermen.

EU-komission kanta on, että tunneli on laillinen parantaessaan Euroopan keskinäisiä liikenneyhteyksiä unionin viime vuonna määrittelemien tavoitteiden (siirryt toiseen palveluun) mukaisesti.

Uusi tunneli on keskeinen tekijä Keski-Euroopan ja Skandinavian nykyistä tiiviimmissä liikenneyhteyksissä, ja siten on mitä suurimmassa määrin Euroopan yhteisten etujen mukainen, komissio sanoo lausunnossaan (siirryt toiseen palveluun).