Ilmapallot alkavat nostaa tutkimusmatkailija Roald Amudsenin laivaa Jäämerestä

Koillisväylän tutkimiseen rakennettu Maud on odottanut nostajaa Kanadan rannikkovesissä 85 vuotta. Alus on määrä hinata koti-Norjaan satavuotispäiväänsä mennessä.

Ulkomaat
Maud-aluksen hylkyilmakuvassa rantavedessä.
Maud-aluksen nostaminen on mahdollista jäiden väistyttyä Cambridge Bayssa Kanadassa.Maud Returns Home

Norjalaisen tutkimusmatkailijan Roald Amundsenin Maud-alus aiotaan nostaa Jäämerestä näinä keskikesän muutamina viikkoina, jolloin meri on jäästä vapaa. Aluksen kylkiin on alettu kiinnittää suuria ilmapalloja, joiden on määrä kelluttaa hylky pintaan. Aikaa on arviolta syyskuun alkupuolelle.

Norjan kuningattaren mukaan nimetty Maud purjehti Koillisväylän läpi vuosina 1918–1920. Viisi vuotta myöhemmin Amudsen möi aluksen rahapulassaan Kanadaan kelluvaksi varastoksi. Maudissa ehti toimia myös radioasema, ennen kuin upposi vuonna 1930 Cambridge Bayn sataman matalaan veteen.

Norjalainen Akerin kunnanvaltuusto osti Maudin vuonna 1990 ja halusi hinata aluksen jo tuolloin kotiin. Cambridge Bayn asukkaat eivät olleet siitä mielissään, koska hylky oli turistihoukutin. Tuontilupakin vanheni, joten Maud jäi upoksiin.

Maud saa museon lähelle rakentamispaikkaansa

Noston rahoittajaksi löytynyt norjalainen perheyritys Tandberg Eiendom on nyt pitkällä nostoprojektissa, jolle on annettu nimi Maud Returns Home (siirryt toiseen palveluun), "Maud palaa kotiin".

Hylkyä on määrä kuivatella Koillisväylällä ennen hinaamista Grönlantiin. Päätesatama on Akerissa, jossa Maudin arvellaan olevan kahden kesän päästä. Aluksen vesillelaskusta on silloin kulunut tasan sata vuotta.

Tandbergin veljesten yritys aikoo myös rakennuttaa Maudille oman museon lähelle alkuperäistä telakkaa. Rakennuslupahakemus lähetetään syksyllä, kertoo Espen Tandberg Aftenposten-lehdelle (siirryt toiseen palveluun).