Meksikon jalankulkijoilla on supersankari: Peatónito kiipeilee väärin pysäköidyille autoille ja maalaa katuun suojateitä

Naamiomies on osa ryhmää, joka yrittää saada miljoonakaupungin autoliikenteen kuriin. Tavoite on vakava: lisätä jalankulkijoiden oikeuksia ja vähentää heidän kuolemiaan.

Ulkomaat
Autoruuhka seisoo Meksikon pääkaupungin Méxicon kadulla.
Autoruuhkaa Méxicossa.Armando Arorizo / EPA

Meksikon pääkaupungin Méxicon ruuhkaisille kaduille on viime vuosina liikkunut jalankulkijoiden oikeuksien puolustaja, sarjakuvista tuttujen supersankarien tavoin naamion taakse kätkeytyvä Peatónito, "pieni jalankulkija".

Peatónito, oikealta nimeltään Jorge Canez, sanoo kyllästyneensä autojen diktatuuriin ja liittyneensä siksi jalankulkijoiden puolustajiin, jotka alkoivat järjestäytyä joitakin vuosia sitten.

Kahdesti viikossa Canez vetää kasvoilleen jalankulkijasymbolilla koristellun naamionsa ja ryhtyy Peatónitoksi, joka suihkuttaa maalilla katuun suojatien raitoja, työntää autoja loitolle ja kiipeilee jalkakäytäville pysäköityjen autojen päälle.

Hän myös merkitsee maalillaan jalkakäytävien kuoppia ja lähettää niistä kuvia viranomaisille. Mécixolaiset tietävät jo pyytää hänen apuaan sosiaalisessa mediassa (siirryt toiseen palveluun).

Supersankari-idean hän sai katsellessaan meksikolaisten suosimaa showpainia. Viihdyttäminen herättää huomion, hän sanoo, mutta hänen tavoitteensa on kuolemanvakava: hän haluaa vähentää jalankulkijoiden kuolemia, joita on puolet Méxicon noin tuhannesta vuosittaisesta liikennekuolemasta.

Pelloryhmä yrittää saada metroon sopua ja järjestystä

Samaan aikaan toisaalla Méxicossa viisi klovinia pelleilee metrojunassa sivistyneen käytöksen asialla. He ääntelevät apinoiden tavoin ja kantavat kylttiä, jossa sanotaan, että tönimättä paras.

Petonito ja klovnit kuuluvat Klaustrofobikot (siirryt toiseen palveluun)-ryhmään, joka on osa huonon liikennekulttuurin ja kaupunkisuunnittelun vastaista kansalaisliikettä 21 miljoonan asukkaan ja neljän miljoonan auton kaupungissa.

Jalankulkijoiden liitossa on kaikkiaan noin 30 ryhmää. Ne pyrkivät kaupunkilaisten valistamisen lisäksi poliitikkojen painostamiseen autoja suosivassa kulttuurissa, jossa ajokortin saa vajaalla 40 eurolla ja jossa vakiintuneen vitsin mukaan punaiset valot ovat pelkkä suositus.

Metrossa matkustavien käytös ei ole autoilijoita kehuttavampaa: ovilla tapellaan siitä, kuka pääsee ensimmäisenä ulos ja kuka sisään, ja liukuportaissa seisotaan sikin sokin päästämättä ripeimpiä ohittamaan. Metrojunien lisäksi klovnit käyvät lippuluukuilla hymyilyttämässä asiakkaita ja myyjiä, joiden välillä muutoin on usein nokkapokkaa.

Ryhmä sanoo uskovansa kulttuurin valistavaan voimaan. Tänä vuonna klovnijoukko sai kaupungilta 56 000 euroa lyhytfilmin tekemiseen – noidankehän rikkomiseen, kuten metroklovni Julio Cesar Ortega summaa porukkansa tavoitteen.

Lähteet: AFP, Yle Uutiset