Kuluttajien luottamuksen heikkeneminen jatkui – työttömyyden uhka kasvaa

Yleiset työttömyysnäkymät ovat suorastaan synkät. Luottamuksen lasku alkoi kesäkuussa.

talous
Kaupalla on mennyt pitkään huonosti ja hintakilpailu on kovaa. Alennusmyynnin mainoksia vaateliikkeen näyteikkunassa Helsingissä keskiviikkona 22. heinäkuuta 2015.
Kaupalla on mennyt pitkään huonosti ja hintakilpailu on kovaa. Alennusmyynnin mainoksia vaateliikkeen näyteikkunassa Helsingissä keskiviikkona 22. heinäkuuta. Mikko Stig / Lehtikuva

Tilastokeskuksen mukaan kuluttajien luottamuksen lasku jatkuu. Indikaattori oli heinäkuussa 6,9, kertoo kuluttajabarometri.

Odotukset omasta taloudesta ja Suomen taloudesta ovat varovaiset. Yleiset työttömyysnäkymät ovat suorastaan synkät.

Lähes joka toinen kuluttaja (47 %) arvioi heinäkuussa, että työttömyys lisääntyy seuraavan vuoden aikana. Kesäkuussa nän pessimistisiä oli 41 prosenttia.

Nyt lähes joka neljäs katsoo, että työttömyyden uhka on kasvanut omalla kohdalla. Viidennes on kuitenkin sitä, mieltä omakohtaista vaaraa ei ole.

Jo kesäkuussa kuluttajien luottamusindikaattori oli laskusuunnassa ja saldoluvussa 10,8, kun vielä toukokuussa yllettiin 15,5:een.

Pitkän ajan keskiarvo on 11,8.

Elinkeinoelämän keskusliiton tuoreiden indikaattorien valossa näyttää siltä, että rakentamisen synkin vaihe olisi takana. Silti teollisuuden ja vähittäiskaupan indikaattorit ovat yhä matalat, eikä teollisuudessa jakseta uskoa tuotannon kasvuun, kun tilauskantakin on alle keskimääräisen.