Matkailuyrittäjän tuska: miten saan koukutettua sata sateenvarjoa omalle tontille?

Matkailuyrittäjät voisivat hyödyntää sosiaalista mediaan huomattavasti tehokkaammin tavoitellessaan asiakkaita. Sateisena kesänä kotimaiset matkailukohteet kamppailevat tiukasti vähistä turisteista. Kanta-Hämeessä alkaa koulutus, jossa matkailuala pääsee hyödnytämään somen mahdollisuuksia nopeasti ja tehokkaasti.

kulttuuri
Ihmiset hymyilevät sadetakeissaan
Wanaja Festivalin lauantai-illan pakollinen asuste oli kertakäyttösadetakki.Miki Wallenius / Yle

Monille yrittäjille sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa on edelleen punainen vaate. Somea ei nähdä hyvänä markkinointikanavana tai sen käyttö koetaan liian monimutkaiseksi.

Kylmä totuus tulee eteen sateisena kesänä, jolloin sattumaturisteja osuu paikalle hyvin harvoin. Ennakkokontakti vierailijaan vaikkapa sosiaalisessa mediassa voi tuoda kiinnostuneet paikalle vaikka läpi keskikesän ukkoskuuron.

Ketään ei lähdetä väkisin viemään sosiaalisen median maailmaan

Minna Takala

Näiden uhkien karkottamiseksi Kanta-Hämeessä on tarkoitus aloittaa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittama DigiCoach projekti. Pieten- ja keskisuurten yritysten digivalmiuksia haluaan näin parantaa.

– Mukaan halutaan nimenomaan sellaisia yrittäjiä ja yrityksiä, joilla on kiinnostusta ja suhtautuvat myönteisesti digitaalisuuden hyödyntämiseen. Ketään ei lähdetä väkisin viemään esimerkiksi sosiaalisen median maailmaan, aluekehitysasiantuntija Minna Takala Hämeen liitosta kertoo.

– Aloite tähän tuli nimenomaan kentältä. Viesti oli, että meillä on juttuja, mutta ne pitää saada näkyviin. Nyt kerätään väki yhteen ja laitetaan kanavat kuntoon ja hommat järjestykseen.

Oikealla markkinoinnilla sadekesää vastaan

Kun palvelun laatu on kohdallaan ja markkinointi onnistunutta, niin jopa sateisena kesänä matkailu- ja tapahtumayrittäjät saattavat päästä kohtuulliseen tulokseen. Matkailua Kanta-Hämeessä -ryhmää Facebookissa vetävä Minna Takala liputtaakin verkon voiman puolesta.

– Varsinkin pienten ja marginaalisten tapahtumien markkinoinnissa sosiaalinen media on hyvin tärkeä. Somen kautta löydetään ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita juuri tästä aiheesta. Näin tapahtumiin saadaan lisää vieraita. Vesisadekaan ei haittaa, jos olet tavoittanut markkinoinnin avulla juuri aiheesta kiinnostuneet asiakkaat, Minna Takala vinkkaa.

Opit nopeasti käyttöön

Hankkeen toteuttajana on Hämeen ammattikorkeakoulu, yhdessä maakunnan yritysten kanssa. DigiCoach projektia on valmisteltu jonkin aikaa ja se käynnistyy, kunhan uudenmaan liitto vahvisraa EAKR:n päätöksen.

– Yrityskentällä on tällä hetkellä laaja kirjo somen käyttäjiä. Osa on ihan huippuluokkaa ja osa vasta aloittelemassa toimintaansa. Tarkoitus on tarjota yrittäjille heille sopivaa koulutusta. Ei ole mitään järkeä laittaa vasta-alkajaa huippujen kanssa samaan valmennukseen. Meidän täytyy löytää jokaiselle se oikea taso mistä lähdetään kehitystä hakemaan, Minna Takala kertoo.

Tuloksia halutaan saada nopeasti.

– Ajatuksena on hyödyntää oppeja heti, kun niitä vaan saadaan. Useasti käy niin, että projektit odotetaan väkisin loppuun, ennen kuin niiden tuloksia otetaan käytäntöön. Nyt on tarkoitus toimia toisin, Minna Takala naulaa.