Langattomat verkot parantavat juoksuaan, mutta langaton sähkö ei ole tehnyt vielä läpimurtoa

Langaton sähkö ei ole tehnyt mobiilimaillmassa vielä läpimurtoa, vaikka keksijänero Nikola Tesla keksi sen jo sata vuotta sitten. Langattomat verkot alkavat Suomessa olla hyvää eurooppalaista keskitasoa.

Kotimaa
Teslakäämi.
Kroatialaissyntyinen keksijä Nikola Tesla keksi langattoman sähkön sata vuotta sitten. Ongelmana oli kuitenkin suuri hävikki. Obara Marcin / EPA

Liikemies tai politiikko ei voi riskeerata neuvotteluja siksi, että kännykästä tai tabletista loppuu virta. Niinpä pitkän matkan busseihin ja juniin ilmestyy ja lentokentille ilmestyy koko ajan lisää sähköpistokkeita.

Markkinoille puskee nyt langattomia vara-akkuja, mutta kyllä niihinkin sähköä tarvitaan. Vara-akku on hyödyllinen kapistus veneessä tai sähköttömällä mökillä: ei tarvitse kinastella, kuka veneporukasta saa ladata kännykkänsä ensimmäisenä.

Langattoman sähkön keksi yli sata vuotta sitten kroatialaissyntyinen keksijänero Nikola Tesla. Mobiilimaailmassa sen läpimurtoa odotetaan kuitenkin yhä vuonna 2015.

Kansa kaipaa lisää virtaa

Loputon tarve virtalähteisiin on huomattu bussiyhtiöissä, lentoasemalla ja VR:llä. Esimerkiksi Pohjolan liikenteen kaikissa pikavuoroissa on nykyään pistorasiat.

Virrasta tuntuu olevan aina pula, koska datavirta lisääntyy ja kannettavien laitteiden näytöt suurenevat, mutta laitteiden akut eivät kehity samaa tahtia.

Helsinki-Vantaa lentoasemien kahviloihin on ilmestynyt langattomia latureita. Niissäkin kännykkä on oltava kosketuksissa pöydässä olevaan "anturaan". Myös lataukseen tarkoitettuja pistokkeita on rakennettu lisää.

Langattomat verkot parantuvat

Sen sijaan langattomat verkot alkavat olla pian Länsi-Euroopan keskitasoa. Linja-autoissa ne yleistyvät vauhdilla. Esimerikiksi Pohjolan Liikenteen pikavuoroissa on nykyään kaikissa langaton verkko.

– Aluksi verkko takkuili, mutta nyt se alkaa toimia päivä päivältä paremmin, sanoo linja-autonkuljettaja Heli Nurmi Pohjolan Liikenteestä.

Linja-autojen langattomat verkot toimivat, koska ne on rakennettu valtateiden varteen. Pian langattomat verkot alkavat yleistyä myös lähiliikenteessä.

Mika Gylén reissaa usein Turun ja Helsingin väliä:

– Kyllä se [netti] on tärkeä, sen avulla saa ajan kulumaan paremmin. Maisemat Helsingin ja Turun välillä käyvät pitemmän päälle tylsiksi, jos ei ole muuta tekemistä, Gylén sanoo.

Junaverkosta paljon valituksia

Junissa langaton verkko on Suomessa ilmainen. Sen toimisesta ei ole kuitenkaan takeita. VR saa junaverkoistaan valtavasti palautetta.

Ongelmana on junan metallikuori ja Suomen metsätaipaleet, joilla sadat matkustajat yrittävät saada yhtä aikaa yhteyttä tukiasemiin. Junan langattomasta verkosta on Helsingin ja Turun välillä monia mielipiteitä.

– Se toimii kohtalaisen hyvin. Ei ole valittamista, ottaen huomioon, että junaverkko on kuitenkin ilmainen, sanoo Eija Myllyllä.

Kaikki eivät ole samaa mieltä. Verkot tökkivät ja pahasti.

– Matkustan aika paljon Imatran ja Oulun suuntaan ja olen todennut, että ne on sen verran pätkiviä ja epäluotettavia, että käytän enimmäkseen omaa kännykkäverkkoa, sanoo Jyrki Vanamo.

VR, liikenneministeriö ja verkko-operaattorit keskustelevat syksyn aikana junaverkon parantamisesta. Langattomasta sähköstä VR:llä ei vielä haaveilla.

Korjattu 30.7. klo 15 haastateltavan nimen kirjoitusasu.