Konsolipelejä tehdään Suomessa edelleen vähän – mobiilipeleissä kilpailu on koventunut

Suomalaiset pelifirmat panostavat mobiilipeleihin ja konsolipelejä tekevät vain harvat. Menestyminen mobiilimarkkinoilla vaatii kuitenkin yhä enemmän rahaa. Koventunut kilpailu räjäytti pelifirmojen markkinointibudjetit.

pelit
Konsolipelin ohjain.
Andy Rain / EPA

Suomalaisia mobiilipelien menestystarinoita ei tarvitse kauan miettiä: Rovion Angry Birds ja Supercellin Clash of Clans. Ne ovat kansainvälisesti tunnettuja ja loistavasti menestyneitä pelejä, joista ensimmäistä on maailmanlaajuisesti ladattu yli kolme miljardia kertaa.

Konsolipelipuolella maailmanlaajuisia suomalaismenestyksiä ei juuri Remedyn Max Payne ja Alan Wake -pelien lisäksi tunneta. Suomen noin 300 pelifirmasta vain noin kymmenellä yrityksellä on tilillään konsolijulkaisuja ja reilu parikymmentä ylipäänsä kehittää pelejä konsoleille.

– Konsolipelien kehittäminen on paljon hitaampaa, raskaampaa ja kalliimpaa kuin mobiilipelien kehittäminen. Mobiilipelien kehitysajat mitataan yleensä kuukausissa, mutta konsolipelin kehittäminen kestää yleensä useita vuosia. Myös kehitystiimien koko on konsolipuolella suurempi, kertoo suomalaisen pelialan yhdistyksen Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen.

Kotimaiset konsolipelit julkaistaan digitaalisena

Vaikka suuren mittakaavan, niin sanotun AAA-luokan (siirryt toiseen palveluun), konsolipelejä kehittää Suomessa vain Remedy, löytyy kotimaasta useita pitkän linjan konsolipelien tekijöitä. KooPee Hiltusen mukaan nämä firmat tosin julkaisevat pelinsä yleensä digitaalisesti, eivätkä pelit saavu perinteisten kivijalkakauppojen hyllyille.

– Suomalaisista peliyrityksistä muun muassa Housemarque, Redlynx ja Frozenbyte ovat kaikki tehneet konsoleille kansainvälisesti hyvin menestyneitä digitaalisesti ladattavia pelejä, Hiltunen toteaa.

Konsolipelit ovat ison riskin bisnestä.

KooPee Hiltunen

Menestystä ei kuitenkaan ole tullut yhtä isossa mittakaavassa kuin mobiilipuolella. Suomalaisen peliteollisuuden viime vuoden yli 1 800 miljoonan euron (siirryt toiseen palveluun) liikevaihdosta yli 95 prosenttia tuli juuri mobiilipeleistä.

Tämä johtuu Hiltusen mukaan eritoten Rovion sekä Supercellin menestymisestä. Hiltunen muistuttaa, että liikevaihdon prosentuaaliset osuudet kuitenkin vaihtelevat vuosittain sen mukaan, miten paljon konsolipelejä julkaistaan.

– Esimerkiksi Remedy on viimeksi julkaissut kauppojen hyllyille konsolipelin vuonna 2010, kun Alan Wake julkaistiin. Konsolipelit ovat ison riskin bisnestä. Niiden myyntiluvut ovat paljon pienempiä kuin mobiilipuolella, mutta myös ansainta per peli voi olla paljon suurempi, Hiltunen sanoo.

Mobiilipelien kilpailu kiristynyt merkittävästi

Maailmanlaajuisesti konsoli- ja mobiilipelien markkinat alkavat olla yhtä suuret. Hiltusen mukaan joillain markkina-alueilla mobiilipelit ovat jo suositumpia kuin perinteiset konsolipelit. Kilpailu onkin mobiilipuolella kiristynyt merkittävästi ja menestykset harvinaisempia.

– Joidenkin tietojen mukaan Applen iOS-käyttöjärjestelmälle julkaistaan joka päivä 500 ja Androidille 250 uutta peliä. Erottautuminen markkinapaikoilla on huomattavasti vaikeampaa kuin aiemmin. Pelifirmojen markkinointibudjetit ovatkin nousseet ja esimerkiksi Supercell käyttää satoja miljoonia euroja markkinointiin.

Hiltusen mukaan pienemmille pelinkehittäjille tämä tarkoittaa sitä, että näkyvyyttä ja käyttäjiä on erittäin vaikea hankkia. Käyttäjien puuttuminen puolestaan tarkoittaa vähäisiä tuloja pelin ansaintamallista riippumatta.

Kännykästä PC-peleihin

Kilpailun kovenemisen mobiilipelipuolella sai kokea karvaasti suomalainen Secret Exit -pelifirma, joka on kehittänyt muun muassa mainetta niittäneen Zen Bound -mobiilipelin, joka oli ensimmäisiä isoja kotimaisia mobiilipelihittejä.

– Teimme puolitoista vuotta uutta peliä ja laitoimme siihen kaikki resurssimme kiinni. Tähän päivään mennessä se on tuottanut ehkä noin nelinumeroisen summan rahaa. Se kirpaisi pahasti, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Jani Kahrama.

Tähän päivään mennessä se on tuottanut ehkä noin nelinumeroisen summan rahaa.

Jani Kahrama

Secret Exit joutuikin muuttamaan strategiaansa ja päätti siirtää tuoreimman Turbo Dismount -kolarisimulaattoripelinsä julkaisun mobiilista tietokoneelle. Peli alkoi jo kehitysvaiheessa herättää kiinnostusta PC-pelaajien keskuudessa ja myös YouTuben suosituimpiin videoblogaajiin kuuluva PewDiePie noteerasi sen nettivideoillaan.

– Saimme pelin tekemiskulut katettua jo sen kehitysvaiheen ennakkomyyntituloilla. Ja kun peli sitten viime vuoden toukokuussa julkaistiin, meillä oli hyvä lähtökohta tehdä vielä pelistä mobiiliversiot. Pelin saaman huomion myötä meidän ei tarvinnut enää markkinoida sitä erikseen, Kahrama summaa.