Keski-ikäisten yksinäisyys ruuhkauttaa kriisipuhelimen – kesä on pahinta aikaa

Suomen mielenterveysseuran valtakunnallinen kriisipuhelimen on tukossa joka kesä. Julkisten palveluiden lomaillessa avun tarve purkautuu soitoiksi kriisipuhelimeen.

ilmiöt
Kuvassa mies makaa sängyllä ja puhuu puhelimeen.
Raila Paavola / Yle

Kun Suomi lomailee, Suomen Mielenterveysseuran valtakunnallisessa kriisipuhelimessa on vuoden kiireisin aika.

– Kesällä julkisten palveluiden lomat ja hoitosuhteiden tauot lisäävät yhteydenottoja meihin, arvelee kriisityöntekijä Eveliina Saari Mikkelin Kriisikeskuksesta.

Kriisipuhelimeen tulee puheluita niin paljon, että vain joka kolmanteen soittoon ennätetään vastaamaan. Esimerkiksi viime kesänä heinäkuussa soittoja tuli yli 21 000.

– Yleisimpiä syitä soittaa kriisipuhelimeen ovat kesäisin yksinäisyys, ihmissuhdepulmat, halu kertoa kuulumisia ja olla kontaktissa toiseen ihmiseen. On halu olla ihminen ihmiselle ja keskustella oman elämän kysymyksistä jonkun kanssa, kun se ei ole mahdollista esimerkiksi oman auttavan tahon tai hoitajan kanssa, Saari kertoo.

Soittojen määrä kriisipuhelimeen kasvaa vuosi vuodelta. Naiset soittavat hieman useammin kuin miehet. Suurin osa soittajista, noin kolmannes, on 50–60-vuotiaita.

– Ehkä siinä kohtaa elämää tulee eteen kriisejä. Eläkeikä lähenee, voi olla työttömyyttä, ehkä parisuhdeproblematiikkaa. Ollaan vielä silti elämän kunnossa ja ehkä huolehditaan omista vanhemmista tai lapsista ja lapsenlapsista ja kannetaan huolta heidän elämistään.

Kriisipuhelimeen vastaavat sekä ammattilaiset että tehtävään koulutetut, vapaaehtoiset tukihenkilöt.