Taksiyrittäjyys ei kiinnosta Helsingissä – enemmän autoja kuin kuskeja

Taksiala on vaikeuksissa. Helsingin Taksiautoilijat ry:n varapuheenjohtajan Kaj Rönnholmin mukaan yhä harvempi haluaa taksiyrittäjäksi, koska monet taksinkuljettajat uskovat, ettei ole viisasta työllistää itse itseään.

Kotimaa
Taksi tolpalla, Rovaniemi
Miikka Miinala / Yle

Yhä harvempi haluaa taksiyrittäjäksi Helsingissä. Taksiliiton mukaan syynä tähän on pitkään jatkunut lama ja se, että ihmiset eivät enää aja taksilla. Myös taksojen korotusten arvellaan laskeneen intoa matkustaa pirssillä.

Taksilupaan vaadittavan kokemuksen määrä onkin nyt ennätysalhaalla. Helsingin Taksiautoilijat ry:n varapuheenjohtajan Kaj Rönnholmin mukaan tilanne on erityislaatuinen.

– Vaatimukset ovat yllättävän matalalla. Taitavat ja kokeneet taksinkuljettajat eivät halua hakea taksilupia. Ala on ollut vaikeuksissa viimeiset viisi vuotta, ja monet uskovat, ettei ole viisasta työllistää itse itseään, Rönnholm kertoo.

Rönnholm kertoo, että taksien määrä on Helsingissä suurempi kuin taksinkuljettajien kysyntä.

Koska taksit seisovat yhä useammin tolpalla, taksiyrittäjien palkat ovat pudonneet taksojen nostamisesta huolimatta. Palkkojen pienenemisen on kokenut muun muassa Helsingin rautatieasemalla asiakkaita odottanut Jamal. Hän on ajanut taksia vuodesta 2007 ja hän aikoo jatkaa alalla palkan laskemisesta huolimatta.

– Minulla ei ole mitään muuta. En ole enää nuori, enkä voi aloittaa opiskelua. Tämä on ammattini, Jamal sanoo.

Taksiyrittäjät ovat joutuneet kompensoimaan ansionmenetyksiä pidemmillä työpäivillä.

Svenska Ylen juttu.