1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Baletti imaisi The National-kitaristin – nytkin kiire säveltämään tanssiteosta

Amerikkalaiskitaristi Bryce Dessner, 39, jakaa aikansa rockbändin, kamarimusiikin ja baletin kesken.

Bryce Dessner

The National -yhtyeen kitaristista, Bryce Dessneristä ei ehkä heti tule mieleen, että hän on vaikuttanut viime vuosina voimakkaasti myös tanssitaiteeseen.

– Tanssijoilla on uskomaton musiikkimaku.  Jos viettää aikaa koreografien, etenkin baletin koreografien kanssa, he ahmivat nykymusiikkia. Löydän usein itse uusia klassisen musiikin teoksia koreografiystävieni kautta, Dessner kertoo.

Toissa vuonna Dessnerin sävellyksen halusi losangelesilaisen tanssiryhmän L.A. Dance Projectin vetäjä Benjamin Millepied, joka nyt johtaa Pariisin oopperan balettia.

Meidän festivaalilla Tuusulassa residenssitaiteilijana vieraileva Dessner viimeistelee parhaillaan teosta New York City Ballet’lle.

– Minun pitäisi olla nyt tekemässä sitä, Dessner hymyilee.

Ensi helmikuussa tulee ensi-iltaan H. C. Andersenin satu The Most Incredible Thing, jossa soi Dessnerin musiikki. Koreografiasta vastaa koreografinuraa tekevä, talon oma soolotanssija Justin Peck.

– Tanssijat reagoivat musiikkiin vaistonvaraisesti, syntyy mitä mielenkiintoisinta liikekieltä ja tunneilmaisua. Se on aina ollut yksi ainesosa musiikissani, Dessner sanoo.

Dessnerin sisko Jessica on tanssija-koreografi.

Beat-sukupolvi innostaa yhä

Kovassa nosteessa oleva Dessner tekee työtä nykytaiteen ytimessä.

Muusikonuran ohella hän kuratoi nykytaidetapahtumia, kuten MusicNOW-festivaalia, jonka hän perusti Cincinnatiin vuonna 2006.

– Minua kiinnostaa yhteistyö. Musiikki on aina ollut yhteistyötä, jota tehdään vuoropuhelussa muusikoiden ja yleisön kanssa. Siksi se veti minua puoleensa eikä kirjoittaminen tai maalaaminen, jotka ovat yksin tekemistä. Minusta on mukava sekoittaa kuvataiteita tapahtumiini.

Dessner puhuu myös väistämättömistä kohtaamisista erilaisten taiteilijoiden välillä, kuten Meidän festivaalilla.

– On kiinnostavaa tehdä työtä esimerkiksi suomalaisen Kamus-kvartetin kanssa. Oppia, mikä heitä kiinnostaa, ja miten he soittavat ja ajattelevat. Se innostaa minua.

Dessner tunnustautuu amerikkalaisen beat-sukupolven ihailijaksi.

– Olemme perineet klassisen musiikin Euroopasta. Vieläkin suurin osa musiikkista, jota orkesterit esittävät on eurooppalaista, mutta kuvataiteet ja kirjallisuus ovat olleet tienraivaajia Yhdysvalloissa.

Dessner puhuu sodanjälkeisistä taiteilijoista. Esiin nousevat kuvataiteilijat Robert Rauschenberg ja Jackson Pollock, runoilijoista Frank O’Hara.

– He tekivät niin paljon kiinnostavia, vapaamuotoisia juttuja, joihin viittaan usein musiikissani.