Suomalaistutkija: Kadonneen koneen osien löytyminen Réunionilta mahdollista – Merivirrat ja aikaväli täsmäävät

Monsuunivirta, päiväntasaajan virta ja Somalian virta ovat voineet kuljettaa 1,5 vuotta sitten kadonneen malesialaiskoneen osia kukin vuorollaan kohti itäafrikkalaista saarta, sanoo Helsingin yliopiston fysiikan professori Matti Leppäranta.

Ulkomaat
Rengas ja muovipullo ajautuneena rannalle Réunionin pohjoisrannikolla.
Rengas ja muovipullo ajautuneena rannalle Réunionin pohjoisrannikolla 2. elokuuta.EPA

Helsingin yliopiston fysiikan laitoksen professori Matti Leppäranta pitää mahdollisena, että lähes 1,5 vuotta sitten kadonneen malesialaisen matkustajakoneen osia olisi ajautunut Réunionin saarelle, joka sijaitsee Intian valtamerellä lähellä itäafrikkalaista Madagaskarin saarta.

Leppärannan mukaan sekä merivirrat että aikaväli täsmäävät olettamuksen kanssa. Hän kuitenkin huomauttaa, että olosuhteet vaihtelevat luonnossa niin, ettei asiaa voida varmuudella sanoa.

Intian valtameren kiertoliike päiväntasaajan seudulla on juuri sellainen, että pinnalla päiväntasaajavirrat menevät idästä länteen. Mitä lähempänä mannerta ollaan, vaikuttaa myös monsuunituuli-ilmasto.

Leppävaara on laskenut, että kappaleiden kulkeutumisnopeus olisi ollut noin kymmenen kilometriä vuorokaudessa, ja se on näissä päiväntasaajanvirroissa ihan mahdollinen.

– Siltä osin on ihan mahdollista, että kelluvia kappaleita koneen jäännöksistä olisi ajautunut Réunionin saarelle, hän toteaa.

Löytö viittaisi putoamiseen Bengalinlahden puolella

Mikäli Réunionilta löytyneet kappaleet ovat maaliskuussa 2014 kadonneen Malaysia Airlinesin matkustajakoneen osia, löytö viittaa siihen, että kone olisi pudonnut mereen Bengalinlahden puolella eikä Kiinanmeren puolella, Leppävirta sanoo. Lisäksi kone ei olisi pudonnut valtavan kaukana rannikosta, joskin kuitenkin ulkomerellä.

Tällöin kappaleet olisivat monsuunivirtojen avulla päässeet ajautumaan päiväntasaajan ylitse ja sen jälkeen kulkeutuneet eteläisen päiväntasaajavirran mukana Intian valtameren poikki. Lähempänä Afrikan rannikkoa mukaan olisi liittynyt Somalian virta, joka menee Afrikan rannikkoa alas ja olisi voinut kuljettaa kappaleet Réunionille.

Leppävirta kuitenkin huomauttaa, että virtaukset vaihtelevat ja myrskyjä sattuu, joten ei voida merentutkijan kannalta sanoa, että Réunionille ajautuneet kappaleet olisivat varmasti näitä osia.

Merivirtauksia esittävä kartta.
Yle Uutisgrafiikka

Etsinnät Australian lähellä eivät ristiriidassa löydön kanssa

Koneen kadottua merkittävä osa etsinnöistä keskittyi Australian puolelle Intian valtamerta. Leppävirran mukaan koneen osien mahdollinen löytyminen Réunionilta olisi aivan sopusopinnussa tämän kanssa.

Hän huomauttaa, että alue, jossa kone on voinut pudota mereen, jos se putosi, on aika suuri. Jostain syystä etsinnöissä tultiin siihen tulokseen, että osia voisi löytyä Australian länsipuolelta.

Silloin putoamispaikka olisi ollut Indonesian ja Australian välissä. Luultavasti australialaisetkin ovat olettaneet, että kone putosi Malesian länsipuolella, sillä Kiinanmereltä ei pääse oikein millään Australian länsipuolelle, Leppävirta sanoo.

Tässä tapauksessa koneen osia olisi niin ikään lähtenyt ajelehtimaan päiväntasaajavirran mukana. Leppävirta toteaa, että etsintöjen alkaessa kappaleet eivät olisi ehtineet ajelehtia vielä kovin kauas, mutta kappaleita ei vain silloin löydetty, etsinnät lopetettiin ja kelluvat kappaleet saattoivat jatkaa matkaansa päiväntasaajavirran mukana.

– Jos nämä ovat sen koneen kappaleita, ne ovat keväällä 2014 olleet lähempänä Indonesiaa ja Australiaa, hän toteaa. Virtauskuvion puitteissa olisi vaikea ajatella, että kappaleita olisi ajautunut Australian rannikolle.

Leppävirta muistuttaa, että kadonneen koneen etsiminen on kuin neulan etsimistä heinäsuovasta.

Mahdollisten rantaan ajautuneiden koneen kappaleiden on täytynyt olla sellaisia, jotka eivät uppoa eivätkä hajoa nopeasti. Mahdollista ei ole, että kappale olisi uponnut Indonesian tai Australian lähellä ja noussut esiin toisella puolella, Leppäranta sanoo.