Nettikaupassa helposti ansaan – kuluttajien kannattaa olla tarkkana mitä verkosta tilaa

Nettikauppa houkuttelee helppoudellaan ja hinnoilla yhä useampaa suomalaista. Houkuttelevat uutuudet saavat kuluttajat huomaamatta myös tilausansaan. Kuluttajat saattavat ottaa tavaroiden ulkomaisissa verkkokaupoissa turvallisuus- ja talousriskin, muistuttavat kauppaa valvovat viranomaiset.

Kotimaa
Paketteja postin hyllyssä.
Yle/ Paavo Koponen

Suomalaiset ostavat verkosta etenkin tavaroita entistä enemmän. Verkossa on paljon myös suomenkielisiä kauppoja, jotka toimivat ulkomailla. Ostosten määrän kasvusta huolimatta verkkokaupassa on yllättävän vähän ongelmia. Viranomaiset kehottavat kuluttajia silti tarkkuuteen.

Viranomaiset kampanjoivat toista kertaa verkkokaupan kuluttajanturvan puolesta. Tieto lisää turvaa (siirryt toiseen palveluun) -sivustolla kerrotaan muun muassa perustietoja ja vinkkejä verkko-ostoksien tekoon.

Kuluttaja ottaa tehdessään ostoksia ulkomaisessa verkkokaupassa pienen turvallisuus- ja talousriskin. Valituksia on tullut viime aikoina erityisesti niin sanotuista tilausansoista. Ansoissa on kyse verkkokaupoissa tyypillisestä tiedon puutteesta kaupan yhteydessä. Kuluttajan kannattaa olla valppaana ja tarkkana muun muassa siinä, mihin sitoutuu kaupassa.

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tulleiden yhteydenottojen perusteella tällä hetkellä isoin ongelma on esimerkiksi virolaisilla suomenkielisillä sivuilla tehty tuotenäytteen tilaus, joka on samalla ollut myös itse tuotteen tilaus. Ostajalle ei kerrota kytkennästä, ja kaupan peruminen tai irtisanoutuminen on tehty hankalaksi.

Tuoteturvallisuus vaihtelee paljon

Viranomaisten valta puuttua markkinoinnissa ja ehdoissa ilmenneisiin epäkohtiin koskee suomalaista verkkokauppaa ja suomenkielisiä verkkosivustoja. EU:n alueella verkkokaupassa on kuluttajille turvattu vähimmäistaso, johon kuuluu muun muassa kahden viikon palautusoikeus. Tosin palautuksen saattaa usein joutua maksamaan itse.

Kuluttajien kannattaa viranomaisten mukaan kiinnittää huomiota myös tuotteiden turvallisuuteen. Ääritapauksessa kyse voi olla tuotteesta, joka on poistettu myynnistä hengenvaarallisena. Myös väärennökset ovat yleisiä. Viranomaisten mukaan moni ei tiedä, että ostaja on vastuussa EU:n ulkopuolelta ostetetun viallisen tai vaarallisen tuotteen vahingoista.

Verkkokaupassa kuluttajien on vaikea ymmärtää missä maassa verkkokauppa toimii. Jos tuote tulee esimerkiksi Kiinasta, tuotteen lopulliseen hintaan lisätään vielä vero Suomen tullissa. Lopullisista hinnoista ei yleensä kerrota kaupassa. EU:n sisällä tulli ei kerää veroja rajalla.

Valikoimat ja halvat hinnat houkuttelevat

Kuluttajat ovat siirtäneet yhä enemmän kulutusta verkkoon. Kaupan alan tekemän kyselyn mukaan ihmiset eivät käytä lisää rahaa ostoksiin, vaan siirtävät ostoksia verkkoon valikoimien ja halvempien hintojen perässä.

Kuluttajien suojaa nettikaupassa on lisännyt luottokorttiyhtiöiden kiinnostus verkkokauppaan. Luottokorttiyhtiöillä on oma vastuu kaupan ongelmatilanteissa.

Verkkokauppatilaston mukaan suomalaiset käyttivät verkko-ostoksiin viime vuonna 10,5 miljardia euroa. Arvioiden mukaan tästä vajaat puolet meni ulkomaisille verkkokaupoille. Edelliseen vuoteen verrattuna kauppoja tehtiin vähän enemmän, joten nettikauppa ei kasvanut viime vuonna rahallisesti kuin aavistuksen. Nettikauppaa kävi silti useampi kuin edellisenä vuonna.