Äiti, treenaatko liian kovaa? Raju liikunta synnytyksen jälkeen voi vahingoittaa naisen kehoa

Naisen keho käy läpi valtavia muutoksia raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Muutoksista johtuen lenkille tulisi lähteä rauhassa eikä tukka hulmuten. Tähän saumaan pureutuu Ruotsista Suomeen rantautunut Mamma Boot Camp.

Kotimaa
Mamma Boot Camp Sipoossa.
Yle/ Riikka Porttila

Synnytyksen läpikäynyt nainen ei voi lähteä suin päin raivokkaalle juoksulenkille. Tai voi, mutta samalla siinä ottaa tietoisen riskin. Vaarana on, että treenaa vääriin ja aiheuttaa itselleen pysyviä fyysisiä haittoja.

– Yhdeksän kuukauden aikana naisen kehossa tapahtuu todella paljon muutoksia. Vatsa painaa edessä, lantio kippaa ja hartiat menee lyttyyn. Jos liikunta aloitetaan liian rajusti, niin siinä voi tehdä itselleen pysyvää hallaa, kertoo kahden lapsen äiti, fysioterapeutti Marika Ståhl-Railila Ylen aikaiselle.

Kohdun laskeuma on se pahin ongelma, jos ei treenaa oikein.

Marika Ståhl-Railila

Ståhl-Railila vetää Sipoossa länsinaapurista Suomeen rantautunutta Mamma Boot Campia. Liikuntaohjelmassa tuoreille äideille tarjotaan räätälöityjä, turvallisia ja tehokkaita harjoituksia. Mamma Boot Camp syntyi Ruotsissa vuonna 2012 viiden lapsen äidin Olga Rönnbergin toimesta.

– Folkhälsan toi koulutuksen nyt keväällä tänne Suomeen ja ehdottomasti halusin päästä mukaan. Innostuin siitä fysioterapeuttina hirveästi ja halusin treenata oikein.

Väärin liikkuminen voi viedä sängyn pohjalle

Jos liikunnan aloittaa liian rajusti tai liian aikaisin, saattaa löytää itsensä pian sängyn pohjalta. Huippu-urheilija voi vetää pitkiäkin lenkkejä heti raskauden jälkeen, mutta Ståhl-Raililan mukaan se ei ole viisasta. Ei vaikka juokseminen tuntuisi hyvältä.

– Kohdun laskeuma on se pahin ongelma, jos ei treenaa oikein. Selän kipeytyminen on hyvin yleistä, jos sisäiset lihakset eivät ole kunnossa. Housuun saattaa myös lorahtaa helposti, koska virtsan karkailu on yleistä.

Hyvänä ja helppona, kuntouttavana sekä turvallisena liikuntamuotona Ståhl-Railila pitää vaunulenkkejä. Ammattilaisten ohjauksessa on turvallista liikkua. On hyvä, että Suomessa on kiinnitetty huomiota synnyttäneiden naisten liikuntaan.

– Rajut vatsalihasliikkeet kannattaa jättää pois, ja treenata sisältä syviä lihaksia. Hengitykseen keskittymisen kanssa niitä voi kehittää. Sen jälkeen kun sisäiset lihakset ovat vahvistuneet voi aloittaa muiden, rankempien liikkeiden kanssa, Ståhl-Railila lopettaa.