Lahden Hennalaan nousee aurinkosähköä käyttävä marketti

Osuuskauppa Hämeenmaa alkaa elokuussa rakentaa uutta markettia Hennalaan. Hämeenmaa tiedottaa tehneensä alkuvuoden aikana kohtalaista tulosta.

Elintarvikkeiden, juomien ja tupakan vähittäiskauppa
Kassa

Lahden Hennalassa alkaa pian uuden marketin rakentaminen. Hennalaan nousevasta S-marketista tulee energiatehokas ja sen katolle asennetaan 400 aurinkopaneelia.

Paneelit tuottavat arviolta 15 prosenttia marketin tervitsemasta sähköstä. Vormiston mukaan S-ryhmä haluaa kasvattaa energiaomavaraisuuttaan jatkossa.

Uuden S-marketin rakentaminen on Hämeenmaan merkittävin investointi loppuvuoden aikana.

Toimitusjohtaja Olli Vormisto arvioi kuluvan vuoden investointien nousevan noin 30 miljoonaan euroon. Ennätysvuosina, kuten 2007 ja 2012 Hämeenmaa saattoi investoida jopa yli 80 miljoonaa euroa vuodessa.

Hollolan kuntakeskuksen suunnitelmat täsmentyvät syksyllä.

Huono taloustilanne painaa myös Hämeenmaata

Hämeenmaa on saanut alkuvuoden aikana päivittäistavarakaupan asiakasmääränsä nousuun, mutta konsernin myynti laski kuitenkin verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

Alkuvuoden myynti oli noin 514 miljoonaa euroa, kun edellisenä vuonna vastaavana aikana se oli noin 536 miljoonaa.

Hämeenmaan mukaan tulos on silti hyvä tässä taloustilanteessa. Marketkaupassa myynti säilyi ennallaan, mutta laskua oli erityisesti tavaratalo- ja autokaupassa siitä huolimatta että kuluttajien usko talouteen on heikentynyt, ostovoima on hiipunut lähes koko 2010 luvun ja työttömyystilanne Päijät-Hämeessä on vaikea.

Alkuvuoden tulos, 6,1 miljoonaa euroa, oli hieman edellisvuotta parempi.

Hinnoista on vielä varaa tinkiä

Vormiston mukaan hintojen laskukampanja jatkuu.

– Olemme saaneet hyvää palautetta ja haluamme korostaa sitä, että tässä on kyse pysyvästä muutoksesta, ei kampanjasta.

S-ryhmä korostaa sitä, että hintojen laskun taustalla on se, että tingitään omista katteista.

– Pyrimme tekemään jatkuvia, pitkäjänteisiä säästöjä, vähennämme investointeja ja tehostamme toimintaamme.

Kilpailu rassaa K-ryhmää Kanta-Hämeessä

Kilpailijalla K-ryhmällä Päijät-Hämeessä päivittäistavaroiden myynti on ollut hienoisessa kasvussa. Päivittäistavaraa on myyty Päijät-Hämeessä tämän vuoden alkupuoliskolla noin 80 miljoonalla eurolla, missä kasvua on reilut pari prosenttia.

Sen sijaan Kanta-Hämeessä kova kilpailu kurittaa K-ryhmän päivittäistavarakauppaa. Päivittäistavarakaupan myynti on laskenut tammi–kesäkuun välisen aikana noin seitsemän prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Myynnin arvo oli vuoden alkupuoliskolla noin 66 miljoonaa euroa.

Keskolta arvioidaan, että myynnin putoaminen johtuu kovasta kilpailusta ja siitä, että Kanta-Hämeessä ei ole viime aikoina tehty mitään uudistuksia.