Jukka-Pekka Saraste: Idols-ajattelu ei sovi klassiseen musiikkiin

Klassisen musiikin nuoret lahjakkuudet tarvitsevat kilpailuja. Kilpailuja, jotka motivoivat harjoittelemaan ja tuovat esiintymiskokemusta. Pikavoittoja tähteyteen näistä kilpailuista ei kuitenkaan saa, sillä klassisen musiikin soittajan tie huipulle on pitkä, sanoo kapellimestari Jukka-Pekka Saraste.

Kotimaa
Jukka-Pekka-Saraste.
Kapellimestari Jukka-Pekka Saraste harjoituksissa Finlandia-talossa vuonna 2011.. Jyrki Valkama / Yle

Kilpailuun osallistuminen tietää armotonta harjoittelua nuorelle muusikolle. Kilpailu motivoi harjoittelemaan ja tuo kaivattua esiintymiskokemusta. Varsinkin jos tuomaristossa istuu niinkin kuuluisa kapellimestari kuin Jukka-Pekka Saraste. Jean Sibelius Orkesterin taiteellinen johtaja, kapellimestari Saraste sanoo, että kilpailujen merkitys nuorille muusikoille on suuri.

– Suurin merkitys on varmaan se, että saadaan nämä nuoret esiintymään enemmän ja aikaisemmassa vaiheessa yleisölle. Se motivoi harjoittelemaan ohjelmistoa ja kaikki esiintymiskokemus on aina plussaa. Tietenkin yleisön kannalta kilpailuissa kiinnostavaa on nähdä se, millä tasolla Suomen nuoret muusikot ovat tällä hetkellä.

Jean Sibeliuksen lempinimeä kantava kilpailu klassisen musiikin orkesterisolisteille on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja sen finaali käydään Hämeenlinnan Verkatehtaalla tiistaina. Yksi kilpailun tuomareista on Jukka-Pekka Saraste ja kilpailun tavoitteena on löytää nuoria, lahjakkaita orkesterisolisteja eri puolilta Suomea.

Suurenmoinen lahjakkuus ei valmistu hetkessä

Jukka-Pekka Sarasteen mielestä nykypäivän ongelmana on saada nuoret motivoitua pitkäjänteiseen harjoitteluun, jota instrumentit vaativat.

Kodista se lähtee, vanhempien kiinnostuksesta siihen, että musiikkilahjakkuus saa kehittyä.

Kapellimestari Jukka-Pekka Saraste

– Nuorten elämässä on niin paljon kaikkia muita intressejä ja hajottavia tekijöitä, että tämmöinen vanha perinteinen soitinharrastus siihen kuuluvine vaatimuksineen on aika vierasta nykypäivänä.

Tie tähteyteen voi olla tänä päivänä hyvinkin nopea Idols-tyyppisten ohjelmien kautta, mutta pikavoitot sopivat hyvin huonosti klassisen musiikin esittäjälle, sanoo Jukka-Pekka Saraste.

– Idols-tyyppinen ajattelu on vierasta. Se ei mene niin, että huomaa itsessään jonkin suurenmoisen lahjakkuuden ja seuraavalla viikolla olisi sitä valmis esittelemään. Perustyöhän pitää aloittaa jo ennen kouluikää. 10-15-vuoden kuluttua pystytään sanomaan, onko soittajalla jotakin omaa annettavaa ja pystyykö hän soittimen kautta ilmaisemaan itseään. Se on pitkä tie.

Saraste muistuttaa, että hyvin pitkällehän kaikki on kiinni vanhempien ja kodin arvostuksesta.

– Kodista se lähtee, vanhempien kiinnostuksesta siihen, että musiikkilahjakkuus saa kehittyä, tuumaa kapellimestari.

Lahjakkuus näkyy persoonallisuudessa

Janne-solistikykykilpailun järjestää Jean Sibelius Orkesteri yhteistyössä Sibeliuksen syntymäkaupunki -säätiön, Nuori Kulttuuri -säätiön ja Nordean kanssa. Kisassa kaikki finaalin selviytyneet kahdeksan soittajaa kilpailevat samasta palkinnosta, vaikka soittavat eri instrumentteja.

Mutta mistä tunnistaa nuoren lahjakkuuden?

– Sen tunnistaa persoonallisuudesta, joka välittyy soittimen kautta. Se, että on halu ja kyky antaa jotain yleisölle ja siitähän sitten tulevaisuudessa maksetaan. Ihmiset haluavat tulla kuuntelemaan soittajaa, jolla on jotain annettavaa, sanoo Jukka-Pekka Saraste.

Nuorin kilpailija Janne-solistikykykilpailussa on vasta 14-vuotias, vanhin noin parikymppinen. Esiintyminen arvovaltaisen raadin edessa jännittää varmasti ja toiveissa kiiltää palkintona oleva esiintyminen Hannu Linnun johtaman Jean Sibelius Orkesterin solistina Helsingin musiikkitalossa lokakuussa.

Maailmankuulu kapellimestari kehottaa kilpailijoita keskittymään omaan suoritukseensa.

– Pitää keskittyä siihen, mitä on tekemässä eikä vilkuilla sivuille. Pitää keskittyä esiintymiseen ja siihen, että on tuottamassa elämyksiä itselleen ja yleisölle. Pitää toteuttaa itseään, se on se tavoite kaikella esiintymisellä.

Sarasteen mielestä nuorten tuomarointi on vaikeaa. Vaikeaa se on erityisesti Janne-kilpailussa, sillä nuoret eivät soita samaa instrumenttia.

– Täytyy ajatella lähinnä sitä, minkä elämyksen soittaja tuottaa tuomarille ja yleisölle, summaa kapellimestari Jukka-Pekka Saraste.