Transtechin pääluottamusmies: "Köysi ei enää kiristä kaulalla"

Epävarmuus ja huoli tulevasta ovat vaihtuneet huojennukseksi Transtechin tehtaalla. Uusi omistaja on tsekkiläinen Škoda, jonka koetaan tuovan uskoa työpaikkojen säilymiseen.

Kotimaa
Transtechin työntekijä työntää käsivartensa ratikan kattolevyn sisälle.
Transtechin Otanmäen tehtaalla tieto uudesta omistajasta on otettu ilolla vastaan.Sini Salmirinne / Yle

Tieto vaunuvalmistajana tunnetun Transtechin osake-enemmistön siirtymisestä tsekkiläisen Škodan omistukseen on otettu ilolla vastaan Kajaanin Otanmäen tehtaalla.

– Meillä on ollut tehtaalla jatkuva epävarmuus ja huoli tulevasta. Täällä on oltu löysässä hirressä ja köysi ei kiristä enää kaulalla samalla tavalla. Tieto uudesta omistajasta rauhoittaa ja vakuuttaa siitä, että toiminta jatkuu. Monella on huojentuneet mielet, kertoo pääluottamusmies Jouni Lämpsä.

Škoda Transportationin liikevaihdon arvioidaan olevan tänä vuonna noin 700 miljoonaa euroa. Sen tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa matalalattiaraitiovaunut, sähköveturit, kaupunkijunat ja metrojunat.

– Se, että uusi omistaja on suuri toimija, antaa uskoa tulevaan. Paljon on toki asioita, jotka vielä selviävät myöhemmin.

Ulkomainen omistus ei pelota

Transtech toimi vuosina 1999–2007 espanjalaisomistuksessa Talgon nimellä. Noina vuosina totuttiin näkemään uutisia yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Suomalaisen omistuksen vaihtuminen ulkomaiseen ei Lämpsän mukaan pelota työntekijöitä.

– Silloin (Talgon aikaan) ei monikaan asia ollut omissa käsissä. Maailmantilanne vaikutti silloin kielteisesti. Nyt tuntuu siltä, että henkilöstö näkee, että kansainvälinen omistaja voi tuoda myös paljon mahdollisuuksia.

Myös SAK:n Kainuun ammatillisen paikallisjärjestön puheenjohtajana toimiva Jouni Lämpsä muistuttaa Transtechin olevan alueellisesti merkittävä työllistäjä. Transtech työllistää tällä hetkellä noin 500 henkilöä.

– Kainuun työllisyyden kannalta tämä on ilouutinen. Uutinen tuo toiveita, että meillä on jatkossakin suuri merkitys maakunnalle.