Mitä seuraavaksi? – mopoilijat tunkevat kännykän kypärän sisään

Mopokypärän pitää olla liian iso, jotta tukka ei painu kasaan, meikkivoide sotkeennu ja kännykkä mahtuu kypärän sisään. Tapa tunkea älypuhelinta kypärään osoittaa täydellistä älyttömyyttä, sanovat moottoripyöräkouluttajat. Poliisi lupaa nyt puuttua teinien kypäräkännyköihin.   

Kotimaa
Mopoilija liikenteessä.
Juha Korhonen / Yle

Nuorten mopoilijoiden vaatimukset hyvälle kypärälle eivät perustu turvallisuuteen tai järkeen. Edelleen kypärät ovat aivan liian isoja. Liian isoon kypärään puhelin mahtuu. Siellä se on ajon aikana korvan ja kuoren välissä. Umpikypärässä se katoaa näkymättömiin.

Moottoripyörä- ja skootteripoliisien koulutuksesta poliisiammattikoulussa vastaava ylikonstaapeli Kimmo Järvinen sanoo, että liian iso kypärä on jo itsessään onnettomuustilanteessa hengenvaarallinen, puhelimesta kypärän sisällä puhumattakaan.

– Sehän kulminoituu törmäysisku siihen kännykkään ja sitä kautta päähän. Se on kännykkä siellä kypärässä, joka aiheuttaa päähän vaurion, Järvinen sanoo.

Mopokorttia suorittaville kypäräluento on tullut tutuksi. Oikean kokoisesta kypärästä puhumiseen käytetään autokouluissa paljon aikaa. Mutta silti autokoulunopettajat joutuvat kuulemaan kaikki niksit.

– Mopoikäisistä tuntuu hyvältä, että kypärä heitetään päähän niin, ettei tarvitse edes hihnaa avata. Kun siellä on kännykkä kypärän sisällä, niin se on aivan hirveä juttu. Sehän on kuin kivi siellä, sanoo autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Niskat nurin vai pyörähtänyt kypärä

Jarmo Jokilampi on myös moottoripyöräkouluttajia kouluttavan Moto Survival Finlandin puheenjohtaja. Kaksi vuotta sitten hän osui onnettomuuspaikalle ja luuli pahimman tapahtuneen.

– Mopo ajoi toisen perään kun valot vaihtuivat. Siinä sitten katsoin maassa makaavia, että ovatko molemmilla niskat kääntyneet ylösalaisin. Selvisi, että molemmilla oli kypärä kääntynyt päässä.

Mopokorttia suorittavilla on usein jo oma kypärä. Monella pienipäisellä tytöllä se on kuitenkin veljen vanha. Kypärän ulkoasusta näkee, että pääsuoja on uransa aikana pudonnut maahan useita kertoja.

– Kerran olin tankkaamassa, kun kahdella mopopojalla frisbee oli jäänyt kiinni katoksen reunaan. Sitä he sitten yrittivät heittää kypärillä irti, Jokilampi sanoo.

Vanhemmat täysin tiedottomassa tilassa

Moottoripyöräpoliisien Kimmo Järvinen sanoo, että jättikypäriin ja kypäräpuhelinvirityksiin tullaan puuttumaan aluksi neuvoin, valistuksin ja kehotuksin. Teini on teini, joten teinin aivoituksista vastaavat vanhemmat.

– Voi kysyä, mikä on sen tärkeämpää kuin omat lapset. Ja sitten ei oteta asioista selvää ja valvota sitä, millainen kypärä on päässä.

Mopokoulutuksen alettua kesäkuussa 2011, vähenivät vakavat mopo-onnettomuudet vuodessa 40 prosenttia. Vaikka kuolleita on harvoin, loukkaantuneita on edelleen paljon. Jarmo Jokilammen mukaan teinimopoilijoiden vanhemmat eivät usein itse aja kaksipyöräisillä ja ovat sen vuoksi nuorison vietävissä.

Mies näyttää mallia kännykän pingottamisesta avokypärän sisään Barcelonassa Espanjassa.
Mies näyttää mallia kännykän pingottamisesta avokypärän sisään Barcelonassa Espanjassa.Marcus Ziemann / Yle

– 15-vuotias on vielä lapsi ja vanhemmilla on vastuu niistä ajovarusteista. Vaikka kaikkea tänä päivänä kierrätetään, niin kypärä on henkilökohtainen. Kypärä pitää aina kokeilla ennen ostamista. Kypärää ei pidä koskaan ostaa lahjaksi. Ja nuoren pitää ymmärtää, että kypärää ei poliisin takia pidetä, Jokilampi sanoo.

Tytöt, jotka ajoivat kolarin Jokilammen silmien edessä, satuttivat itsensä pahasti. Kaatumisessa ympärikääntyneiden kypärien lisäksi ajovarusteina olivat t-paidat ja shortsit.