Transtechin toimitusjohtaja: Škoda tuo tuoteosaamista ja kansainvälisyyttä

Transtechin toimitusjohtaja Markku Blomberg näkee eilisten yrityskauppojen myötä vaunutehtaan tulevaisuuden valoisana.

Kotimaa
Kolme Transtechin työntekijää työn ääressä
Transtech pyrkii Tampereen raitiotiehankkeen raitiovaunutoimittajaksi.Sini Salmirinne / Yle

Suomalaisomistuksessa ollut vaunuvalmistaja Transtech siirtyi eilen Škoda Transportation Groupin omistukseen, kotimaisen Sinituotteen jatkaessa vähemmistöomistajana.

Kajaanin Otanmäen tehtaalla työntekijät ottivat tiedon huojentuneina vastaan. Myös Transtechin toimitusjohtaja Markku Blombergin mukaan näkymän ovat erittäin valoisat.

– Škodalla on merkittävä tilauskanta, samoin kun Transtechillä, Škoda tuo meille sitä kaivattua tuoteosaamista ja kansainvälisiä mahdollisuuksia, mitä olemme pitkään kaivanneet. Tällä hetkellä tiedossa ei ole muita kuin positiivisia vaikutuksia, Blomberg kommentoi.

Mahdollinen huoli siitä, säilyykö tehdas yhä Suomessa ja Kainuussa, on Blombergin mukaan turha.

– Aina tämän tyyppisissä ulkomaisissa ostoissa on spekulaatioita. Kyllä itse olen vakuuttunut, että Škoda ei ole tullut Kainuuseen toimintaa lopettaakseen, vaan kehittääkseen ja kasvattaakseen sitä.

Kohti Tampereen raiteita

Sekä Transtech, että tsekkiläinen Škoda Transportation Group ovat aiemmin jättäneet omina yhtiöinään tarjoukset Tampereen raitiotiehankkeen toiseen vaiheeseen.

Blomberg ei tässä vaiheessa kommentoi yrityskaupan vaikutuksia kilpaan.

Ilman muuta meille on elintärkeää olla ykkönen kotimarkkinoilla.

Markku Blomberg

– Tällä hetkellä suoria vaikutuksia ei ole tiedossa. Eilen solmitun kaupan jälkeen tulemme rauhassa perehtymään molempien yhtiöiden tarjousten teknisiin yksityiskohtiin ja lähiviikkoina sitten tehdään päätös, että millä konseptilla jatketaan, Blomberg toteaa.

Kilpailussa mukana ovat myös Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF), Pesa Bydgoszcz SA (Pesa) ja Vossloh España S.A. Tilaus olisi Blombergin mukaan Transtechille erittäin merkittävä.

– Kyse on kuitenkin Suomessa tällä hetkellä toisesta raitiovaunukaupungista Helsingin jälkeen. Ilman muuta meille on elintärkeää olla ykkönen kotimarkkinoilla.