Flaxwood uskoo yhä komposiitin mahdollisuuksiiin soitinbisneksessä

Joensuun Heinävaarassa, Muovilaaksossa komposiittisoittimia ja soittimien osia valmistava Flaxwood jatkaa tuotekehittelyään. Selluloosakuidun ja teknisten muovien yhdistelmästä syntyvä komposiittimateriaali on soittimien raaka-aineena ollut käytössä viime vuosikymmenen alusta.

Kotimaa
Flaxwood kaula otelauta Karppinen
Matti Asikainen / Yle

Flaxwood uskoo edelleen tuotteidensa tulevaisuuteen. Uskoa riittää, vaikka markkinat takkuavatkin.

Samaan aikaan yrityksen valtikortti - komposiitti - ei saanutkaan markkinoilla niin riemukasta vastaanottoa kuin sen kehittäjät ehkä odottivat.

Toimitusjohtaja Jukka-Pekka Karppinen mukaan uuden materiaalin tuominen perinteisiin luottaville markkinoille ottaa aikaa.

–Taival on ollut erittäin mielenkiintoinen ja pitkä. Pitkä siinä mielessä, että näköjään vie aikaa ennen kuin uusia asioita saa perinteisille markkinoille menemään. Meillä se uusi asia on tämä vuosituhannen vaihteessa synnytetty puukuidun ja muovikuidun sekoitus.

Kitaravalmistajana yritys on tuonut uuden idean perinteistä kiinni pitäville asiakkaille.

– Ei se ole aina helppoa, jos vielä ideologia vastustaa uusia asioita. Messukokemusten perusteella voi kuitenkin sanoa, että kun kitaran saa soittajalle käteen, ei sitä moitita. Se on hyvä kitara, joka toimii.

– Komposiittimateriaalin suurin etu on se, että soittaja saa hyvin tasalaatuisen kitaran, se ei esimeriksi elä kosteuden mukaan. Valmistajan näkökulmasta tasalaatuisuus on myöskin erittäin suuri etu, kymmenestä kitarasta ei tarvitse valkata parasta koska kaikki ovat yhtä hyviä.

Osissa ja komponenteissa tulevaisuus

Flaxwoodin tapauksessa kysymys on siitä, mikä kansainvälisesti toimiva valmistaja haluaa käyttää yrityksen komposiittituotteita. Sähkökitaramarkkinoilla halutaan pysyä, mutta suurin kasvupotentiaali nähdään komponenttivalmistuksessa.

– Markkinat ovat joka tapauksessa kansainväliset. Kitarabisnes on hyvä referenssi ja mannekiini, siinä tulemme pysymään. Suurempi kasvu on kuitenkin odotettavissa eriliasissa soittimien komponenteissa ja osissa.

– Kitaraan teemme otelauttaa ja tallaa, sitten ollaan menty jousisoittimiin valmistamme viulun ja sellon otelautoja. Viimeisimpänä olemme tekemässä klarinettia lähes, se syntyy lähes kokonaan meidän osista. Ehkäpä tulevaudessa tehdään huuliharppua.

Komposiittivalmistuksen ongelma on Karppisen mukaan se, että uusien soitinmallien tuottaminen ei käy käden käänteessä. Tässä on otettu avuksi materiaalien yhdistäminen.

– Meille vaikein alue on se, että valmistusteknisesti tarvitsemme erittäin kalliita muotteja. Jos sitten rungon muoto ei soittajaa miellytä, emme pysty vastaamaan siihen kovin nopeasti. Sen vuoksi olemme kehittäneet hybridi-malin, jossa on komposiittikaula ja runko puuta.

– Alussa meidän kitaranrakentajamme miettivät, että mitähän tästä tulee. Sitten kun ensimmäinen pulttikaula saatiin puurunkoon kiinni, oli yllätys aika suuri. Yhdistelmä toimii niinkuin kokonaan komposiitista tehty, ase antaa kirkkaamman ja puhtaamman saundin siihen kitaraan.

Kotimaa kehittyy

Kansainvälisessä mittakaavassa Flaxwood on muutaman sadan kitaran vuosituotannolla pieni. Kotimaassa ja etenkin komposiittikitaroiden tekijänä yritys on puolestaan suurempi tekijä.

– Kaikkiaan sähkökitarabisnes on vuodesta 2008 puoilittunut maailmanlaajuisesti. Meilläkin se on näkynyt. Kun kuitenkin olemme pienempi valmistaja ja volyymit eivät ole niin isoja, niin ne heitotkaan eivät ole yhtä isoja.

– Sähkökitaroiden myynnissä painopiste on parin vuoden takaisesta siirtynyt, kotimaa on parantunut, samoin Eurooppa ja Japani on aina ollut hyvä markkina-alue. Toimitusjohtaja Jukka-Pekka Karppinen.