Yleltä uusi palvelu mediasisältöjen tekemiseen ja jakamiseen

Avaamme Ylen verkon, television ja radion käyttöön niille, joilla on halu luoda, ilmaista ja osallistua, Ylen julkaisupäällikkö Risto Kuulasmaa sanoo.

kulttuuri
Risto Kuulasmaa
Risto KuulasmaaLaura Pohjavirta / Yle

Yle ryhtyy keräämään suomalaisten tekemiä mediasisältöjä ja julkaisemaan niitä verkossa, radiossa ja televisiossa. Mukaan tekemään voi hakea kuka tahansa. Sisältöjen julkaisu alkaa lokakuun alussa.

– Yle haluaa löytää internetin kohinasta ilmiöt, uudet tähdet ja ohjelmakonseptit ja jaella merkitykselliset sisällöt koko kansalle. Lopputuloksena on verkkovetoinen sisältövirta, jota julkaistaan myös Ylen televisio- ja radiokanavilla, Ylen television ja Areenan julkaisupäällikkö Risto Kuulasmaa alustaa.

Uuden palvelun tavoitteena on synnyttää valtakunnallinen tekijöiden verkosto, jossa luodaan uutta, tuetaan toisia ja lainataan osaamista. Kuulasmaan mukaan luvassa on kokeilevaa ja monipuolista ohjelmaa.

– Syntyy julkaisukanava kansalaisjournalismille, mediakoulujen nuorille toivoille, ulkomaankirjeenvaihtajille ja kansalaisyhteiskunnan aktiiveille. Kaivamme esiin uudet uunot, karpot, kummelit ja smoukahontasit. Sivutuotteena syntyy mahdollisuus purkaa median tekijöiden Helsinki-keskeisyyttä ja vahvistaa maakunnan ääntä ylpeästi kotiseutua edustaen ja reippaasti kotiinpäin vetäen, Kuulasmaa toteaa.

Yksi sisältöjen julkaisukanava on TV2, jossa muun muassa yön uutisikkuna korvataan ja kansalaisten teoksia lähetetään yöt läpensä lokakuun alusta alkaen.

Tulevan median nimen päättää yleisö. Nimikilpailu ja ilmoittautuminen on käynnissä osoitteessa www.yle.fi/keksinimitahan (siirryt toiseen palveluun). Nimi julkaistaan Tubecon -tapahtumassa 15. elokuuta Helsinki Areenalla.

Tekijöille luvassa rahoitusta

Porkkanana sisältöjen tekemiselle Yle myöntää pienrahoitusta, jonka saajista päättää tekijöistä koostuva raati. Rahoitusta myönnetään muutamasta sadasta eurosta 2 000 euroon hanketta kohti. Samalla sovitaan sisällön esitysehdoista. Raadin jäseninä on Youtubessa kannuksensa hankkineita nuoria, median ammattilaisia ja yleisön edustajia.

– Kokonaisuus on suunniteltu yhdessä 15–25-vuotiaiden nuorten kanssa. Tekijöille tai yleisölle emme kuitenkaan halua asettaa ikärajoja, kutsumme kaikki suomalaiset mukaan. Luomme puitteet ja asetamme Ylen arvojen mukaisen hengen sisällölle. Tekijät vievät tästä eteenpäin homman itse maaliin, Kuulasmaa kertoo.

Mukana luomassa Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf

Itse tuotetun sisällön lisäksi uudessa palvelussa julkaistaan tilattua, eli median omaa sisältöä. Ensimmäiseksi omaksi sisällöksi on vahvistunut Taru Painojen Herrasta, joka on rasisiminvastaisesta työstä tunnetun Mustan Barbaarin ja Prinssi Jusufin tähdittämä voimailuohjelma.

– Taru painojen herrasta oli viihdyttävä ja runsas sarja, jonka paluuta Youtube-yleisö odottaa nälkäisenä, joten muuta vaihtoehtoa ei ole kuin toteuttaa kansan toive, James "Musta Barbaari" Nikander sanailee.