Lama-Suomessa formaatti on tv-kanavalle turvallisin valinta

Tampereen Media & Message -tapahtumassa pohditaan median alamäkeä, joka näkyy tapahtuman järjestäjän mukaan erityisesti tv-kanavien tarjonnassa.

Kotimaa
Media ja Message -haastattelu
Jukka Kuusinen / Yle

Media-alan ammattilaisten Media & Message -tapahtumassa pohditaan tänä vuonna television formaatteja. Miksi tv-kanavat ovat niin kiinnostuneita formaateista?

– Kanavan näkökulmasta kyse on riskienhallinnasta. Joku on jo tehnyt virheet ja hionut tuotteen toimivaksi. Lisäksi formaatin mukana saadaan tieto siitä, mitä katsojat ovat pitäneet ohjelmasta, sanoo Warner Brosin Suomen televisiotuotannon toimitusjohtaja Antti Väisänen.

Väisäsen käsialaa on esimerkiksi Suomi Love, joka on kotimainen musiikkiviihdeformaatti. Formaattia on kehitelty vuosien ajan, ja nyt se yritetään saada menestymään myös ulkomailla.

Formaatti tarkoittaa yksityiskohtaisia ohjeita televisio-ohjelman tyylistä ja sisällöstä.

Medialla menee huonosti

Kasvua tulee tällä hetkellä vain kansainvälisiltä markkinoilta ja monistettavista tv-formaateista.

Stina Laakso

Tapahtuman järjestäjiin kuuluva Stina Laakso kertoo, että media-alan näkymät ovat nyt heikot.

– Lama kulminoituu kaupallisen tv:n ongelmiin. Vuonna 2017 nettimainonta ylittää tv-mainonnan, Laakso sanoo.

Mainostulojen tippumisen takia tv-kanavat eivät voi ostaa laatuohjelmia entiseen tapaan.

– Kasvua tulee tällä hetkellä vain kansainvälisiltä markkinoilta ja monistettavista tv-formaateista, Laakso sanoo

Media & Message on Suomen suurin sisältömedian tapahtuma, johon osallistuu vuosittain lähes kaksisataa ammattilaista.

Tapahtumassa jaetaan 20 000 euron Formaatti-Finlandia-palkinto sekä palkinnot parhaalle kanavamainokselle ja ohjelmatunnukselle. Tapahtuma päättyy perjantaina.