Kukkahattutäti neuvoo välttämään mustaa hennatatuointia – "Sen jälkeen ei enää välttämättä voi värjätä hiuksiaan"

Kukkahattutäti on Tukesin hahmo joka ei tuomitse eikä kiellä. Valistavia vlogeja kuvaava nainen neuvoo puhdistamaan meikkipussin sisällön, sekä unohtamaan mustan hennatatuoinnin ottamisen.

Kotimaa
Kampaaja värjää hiuksia
Yle

Mitä pitää ottaa huomioon kun haaveilee tatuoinnin ottamisesta? Entä miten usein meikkipussi on hyvä siivota? Turvallisuus- ja kemikaaliviraston, Tukesin Kukkahattutäti (siirryt toiseen palveluun) valistaa tuomitsematta – etenkin nuoria.

– Olen hyväntahtoinen, nuorten kanssa kaveraava ja itsekin kauneuteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista kiinnostunut. En halua tuomita enkä kieltää, Kukkahattutäti kertoo.

Kyseessä on Tukesin keväällä käynnistynyt viestintäkampanja nuoret ja kemikaalit. Kukkahattutäti on kampanjan keulakuva, ja hahmon takaa löytyy Tukesin tiedottaja Nilla Hietamäki.

– Haluan herätellä nuoria miettimään ennen kuin he säntäävät ottamaan tatuoinnin tai värjäävät hiuksiaan kovin nuorena.

Mustat hennatatuoinnit. Niitä kaupataan aika useissa lomakohteissa.

Nilla Hietamäki eli Kukkahattutäti

Vaikka Kukkahattutäti ei haluakaan kieltää tai tuomita, opastaa hän välttämään yhtä asiaa.

– Mustat hennatatuoinnit. Niitä kaupataan aika useissa lomakohteissa. Mustaa hennatatuointia on vaikea erottaa luonnon hennatatuoinnista. Mustaan hennatatuointiin lisätään väriainetta – samaa, mitä käytetään hiusväreissä.

– Koska musta hennatatuointi on niin kauan ihoa vasten, niin monesti siitä allergisoituu. Sen jälkeen ei voi enää värjätä hiuksiaan. Se on tosi kurja juttu. Niitä en suosittele kyllä ollenkaan, Tukesin Kukkahattutätinä tietoa jakava Nilla Hietamäki sanoo.

Meikkihaaste on heitetty

Kukkahattutädin kuvaamissa vlogeissa pohditaan tatuoinnin ottamista, ripsenpidennyksiä ja heittääpä nainen meikkihaasteenkin (siirryt toiseen palveluun).

– Meikitkään eivät säily ikuisesti, ja ne alkavat avaamisen jälkeen vanhenemaan. Kannattaa käydä meikkipussi läpi ja heittää vanhat pois aika ajoin, Hietamäki sanoo. Vlogissaan pinkki hattu päässä valistava nainen neuvoo jokaista inventoimaan meikkinsä.

Kukkahattutäti on saanut huomiota esimeriksi jalkautuessaan festareille ja kuvaamalla videoita sosiaalisen median kanaviin.

Kukkahattutäti
Nilla Hietamäki on Kukkahattutätinä viikonvaihteen Weeked-festivaalilla.Yle / Ville Vaarne

– On tullut hyvää palautetta. Viime vuonna teemana oli lapset ja kemikaalit, jolloin vanhemmat kyselivät asioista paljon somessa. Nuoret ovat haastavampi kohderyhmä.

Nilla Hietamäki suuntaa Kukkahatutätinä viikonlopun Weekend-festivaaleille Helsingissä.

– Siellä voi vapaaehtoisesti jutella eri asioista. Tatuoinnit ja hiusvärit kiinnostivat paljon, kun kävin aiemmin Tammerfest-tapahtumassa, Nilla Hietamäki kertoo.

Hietamäen mukaan kemikaali-asiat kiinnostavat kuluttajia. Vinkit ja neuvot on otettu hyvin vastaan.

– Kun nuo kemikaalit ovat asioita, jotka eivät näy, mutta ne silti vaikuttavat meihin. Tästä aiheesta janotaan tietoa. Onneksi nuoret ovat hyvin valveutuneita.

Tukesin seuraava kampanja liittyy rakennuskemikaaleihin.