Purjelentäjät kehittivät oman ohjelmiston lentosimulaattoriin

Vaasan Lentokerho harjoittelee ja lentää nykyään Alajärven Menkijärvellä kahdesta syystä. Vaasan ilmatilassa on liikaa muuta lentotoimintaa ja moottorittoman lentokoneen liitelyyn löytyy suotuisemmat cumuluspilvet Etelä-Pohjanmaan taivaalta, sillä merituuli työntää paremman lentosään sisämaahan. Huonolla säällä voi harjoitella simulaattorilla.

ilmiöt
Lentosimulaattorissa on aidon näköinen maisema.
Lentosimulaattorissa on aidon näköinen maisema.Antti Kettumäki / Yle

Entisellä Puolustusvoimien kentällä Alajärvellä riittää viikonloppuisin tohinaa, kun Vaasan Lentokerhon ja muidenkin seurojen liitelijät käyttävät "metsäkenttää" tukikohtanaan. Harrastajia on hyvällä säällä eli puolipilvisellä poutajaksolla taivaalla useita. Purjelentoharrastukseen pitää käydä kurssi, mutta purjelentokonesimulaattoria voi kokeilla kuka tahansa.

– Tässä on aidon purjekoneen eturunko eli ohjaimet ja lisäksi purjelentäjien kehittämä ohjelmisto, joka antaa todellisen tuntuman lentämiseen. Se on erittäin hyödyllinen, kun opiskellaan purjelentoa, sanoo Vaasan Lentokerhon kouluttaja Veli-Matti Karppinen.

Emme peri kokeilemisesta maksua.

Veli-Matti Karppinen

Simulaattorista on hyötyä myös mahdollisiin vaaratilanteisiin varautumisessa.

– Jos esimerkiksi hinausköysi katkeaa matalalla, niin tällä me pystymme harjoittelemaan myös sitä.

Aidon näköinen maisema

Simulaattorin isolla näytöllä näkyy suomalainen maisema. Liitelyn aikana silmissä näkyy pelto-, metsä- ja järvimaisemaa poutaisessa säässä. Karttapohjaa ei ole hankkittu maailmalta, vaan se on toteutettu paikallisesti.

– Se on jäsenemme muokkaama. Siinä on hyödynnetty vapaasti saatavilla olevaa karttadataa, ja se on toteuttettu harrastajatyönä. Ohjelmisto tarjoaa työkalut, eli kuinka voi käyttää ilma- ja sateliittikuvia maiseman kehittämiseen. Maiseman tarkkuus on tärkeää luonnollisen tunnelman luomisessa, Veli-Matti Karppinen kertoo.

– Pystytään tekemää tarkeitä toistoja säästä riippumatta ja korjaamaan virheitä toisella tavalla kuin varsinaisella lennolla.

Oikean lentämisen opiskelu etenee kuitenkin säädösten mukaan.

– Varsinainen lupakirjakurssi on tarkasti määräyksillä säädelty ja minimimäärät on aina käytävä läpi. Emme kuitenkaan tingi oikean opetuksen määrästä, Veli-Matti Karppinen sanoo.

– Kyllä mielellämme annamme kaikkien kokeilla simulaattoria silloin kun olemme paikalla eli viikonloppuisin keväällä, kesällä ja syksyllä. Emme peri kokeilemisesta maksua.