Puhelut oudosta numerosta ärsyttävät – huijausta vai markkinointia?

Moni on saanut tänä kesänä useitakin outoja puheluita 09-alkuisesta numerosta. Keskustelupalstoilla on käynyt kuhina numerosta ja sen taustoista, joita on selvitelty tuloksetta. Puhelujen tarkoitusperät ovat epäselviä.

Kotimaa
tuntematon numero puhelimen näytöllä
Päivi Meritähti / Yle

Puhelin soi ja näytöllä näkyy 09-alkuinen numero. Vastaaja ajattelee automaattisesti, että puhelu tulee jostain pääkaupunkiseudun suunnalta. Tuntematon numero voi joillakin herättää epäilyt markkinointipuhelusta, mutta liekö kyseessä sittenkin huijaus?

Kun puheluun vastaa, alkaa kuulostaa siltä kuin olisikin itse soittamassa johonkin. Muutaman tuuttauksen jälkeen vaikuttaa siltä, että puhelu menee vastaajaan. Erikoinen tilanne saa osan soittamaan takaisin numeroon ja selvittämään mitä oikein tapahtui. Selvyyttä ei kuitenkaan tule.

The number you have dialed is not in service. Please check the number and try again.

Automaattinen vastaus puhelimessa

Puhelimeen vastaa automaatti, joka kertoo englanniksi, että numero ei ole käytössä. Joku numeroon soittaneista kertoo kukasoitti.fi (siirryt toiseen palveluun) -palvelun sivuilla saaneensa soitosta kovan laskun.

– Lasku tuli tälle 4 sekunnista 21 euroa.

Toiset puolestaan kertovat, että numerosta on soitettu markkinointipuheluita. Myynnissä on ollut milloin mitäkin tuotteita. Pelkästään kyseisellä sivustolla tästä yksittäisestä numerosta on noin 100 kommenttia.

Ei lisälaskua näistä puheluista

Pitkällisen selvittelyn jälkeen käy ilmi, että numero kuuluu teleoperaattori Seteran asiakkaalle, joka tarjoa puhelinpalveluita toisille yrityksille muun muassa myynti- ja markkinointikäyttöön.

Seterasta vakuutetaan, että numeroon soittamisesta ei voi tulla laskua enempää kuin mihinkään muuhunkaan 09-telealueen numeroon soittamisesta.

– Jos joku on saanut suuria laskuja numeroon soittamisesta, tulisi hänen lähteä selvittämään asiaa oman operaattorinsa kanssa, kertoo Juha Laitinen Seteran teknisestä asiakaspalvelusta.

Asiakas vastuussa omista puheluistaan

TeliaSoneran turvallisuusasiantuntija Antti Turunen on Juha Laitisen kanssa samoilla linjoilla. Kyseiseen numeroon soittamisesta ei pitäisi koitua ylimääräisiä kuluja. Turusen mukaan yhtiö törmää joitakin kertoja vuodessa tapauksiin, joissa asiakasta yritetään huijata soittamaan maksulliseen numeroon. Ne eivät kuitenkaan ole 09-alkuisia.

– Asiakas on aina lähtökohtaisesti vastuussa soittamistaan puheluista ja pitäisikin pyrkiä välttämään soittamista takaisin tuntemattomiin ulkomaalaisiin numeroihin tai maksullisiin kotimaisiin palvelunumeroihin, Turunen toteaa.

Turunen ohjeistaa, että häirikkö- ja huijauspuheluista voi ilmoittaa omalle operaattorilleen. Tarpeen vaatiessa numerolle voidaan laittaa esto, jotta muutkaan asiakkaat eivät pysty siihen enää soittamaan.