Veteraanin 1441. lento – vanha purjelentokone liidättää lentäjäkonkareita jälleen – video

Vuonna 1957 joensuulaiset ilmailunharrastajat saivat Saksasta mieluisan tulokkaan: upouuden Bergfalke-purjelentokoneen. Konevanhus on nyt kunnostettu entiseen loistoonsa. Varastossa odotellut kone on tuotu Pohjois-Karjalaan tervehtimään lentäjiä, jotka opettelivat lentämään sillä puoli vuosisataa sitten.

Kotimaa
Mauno A. Koljonen ja Bergfalke II/55 -purjelentokone.
Mauno Koljonen on ollut taivaalla Bergfalke II/55 -purjekoneessa 1441 kertaa.

Vuonna 1957 valmistui purjelentokone Bergfalke II / 55, joka lennettiin tehtaalta Joensuuhun. Upouusi kone oli Joensuun Ilmailukerhon ensimmäinen purjelennon koulutuskone. Kaksipaikkainen kone on putkirunkoinen ja sen pinnat on tehty lakatuista kankaista.

– Tämä on erittäin karu lentokone. Tämä on tehty laihoja saksalaisia varten, ja tämän kuormattavuus on 157 kiloa. Täytyy siis olla aika lailla kevyt, että tällä pystyy lentämään. Lento-ominaisuudet ovat aika lailla vaatimattomat nykyisiin koneisiin verrattuna, mutta tietysti aika kultaa vähän muistoja ja mukava sillä on lentää, kuvailee Tapio Kimanen.

Koneella on koulutettu Joensuussa suuri joukko lentäjiä. Joensuun Ilmailukerhon riveistä onkin kasvanut toistakymmentä liikennelentäjää ja saman verran sotilaslentäjiä.

Pohjois-Karjalassa kone oli käytössä vuoteen 1980 asti, jolloin Joensuun Ilmailukerho sai uuden koneen. Tuolloin Bergfalke siirtyi Etelä-Suomeen. Vuonna 2007 kone ajettiin varastoon, jossa se lepäsi viime talveen asti.

Kyllä se on sellainen pieni ihme.

Mauno A. Koljonen

Silloin puolenkymmentä Joensuun Ilmailukerhon eteläsuomalaista aktiivia otti koneen hoteisiinsa. Se kunnostettiin entiseen loistoonsa, ja nyt se on tuotu Kiteelle tervehtimään vanhoja kyytiläisiään.

Yksi koneella lentämään opetellut on joensuulainen Mauno A. Koljonen. Hän piti konetta kunnossa sen Joensuun-vuosinaan.

– Aikani lensin sillä ja kävin opettajakurssin. Sitten minä koulutin seuraavia lentäjiä tällä, ennen kuin tuli uudempi kone.

Koljonen liikuttuu hieman, kun pääsi vanhan tutun koneen kyytiin. Lento Kiteen yllä oli Koljosen 1441. lento tällä koneella. Hän iloitsee siitä, että kone on käymässä vanhoilla kotiseuduillaan hienossa kunnossa.

– Kyllä se on sellainen pieni ihme, että joku kehtaa kunnostaa sen. Se on kyllä hirmuisen hienoa, Koljonen kiittelee.