Testasimme kauan odotetun Paloheinäntunnelin – hyppää mukaan bussikyydille Keskuspuiston ali

Joukkoliikenteelle tarkoitettu Paloheinäntunneli vihittiin tänään käyttöön juhlavissa tunnelmissa. Maanantaina tunnelia pääsee käyttämään uusi runkolinja 560. Yle Helsinki koeajoi Keskuspuiston alittavan, yli kilometrin mittaisen tunnelin ensimmäisten joukossa.

Kotimaa
Paloheinän joukkoliikennetunneli
Kävimme testaamassa uuden Paloheinäntunnelin. Tunnelissa alkaa maanantaina liikennöidä runkolinja 560, joka kulkee Vuosaaren ja Myyrmäen välillä.

Joukkoliikennettä varten rakennettu Paloheinäntunneli vihittiin tänään käyttöön juhlavin menoin. Yle Helsinki kävi testaamassa maanantaina avautuvan tunnelin jo etukäteen.

Tunnelissa alkaa liikennöidä runkolinja 560, joka yhdistää idän ja lännen. Linja kulkee Rastilasta Kontulan, Malmin ja Paloheinän kautta Myyrmäkeen. Paloheinäntunneli sijaitsee Keskuspuiston alla. Tunnelin toinen pää on toistaiseksi autiossa Kuninkaantammessa, jonne uusi asuinalue on vasta nousemassa.

Tunneli valmistui aikataulussa, ja se maksoi jopa 12 miljoonaa odotettua vähemmän.

Odotetulla linjalla on poikittaisliikenteelle merkittävä vaikutus. Linjan 560 on tarkoitus jatkaa vuosikymmenen loppupuolella Myyrmäestä Matinkylään. Sitä ennen aloittaa tiheään liikennöivä linja 500, joka kulkee Herttoniemestä Pasilan kautta Munkkivuoreen.