Lastipyöräkokeilu etsii sähköpyöräilyn kompastuskiviä

Sähköavusteisessa lastipyörässä kuljettaa neljäkin lasta paikasta toiseen. JAPA ry:n lastipyörien kokeilujakson jälkeen summataan tuloksia ja mietitään, kuinka sähköpyöräily voisi yleistyä.

ilmiöt
Lastipyörässä on turvavyölliset paikat neljälle lapselle.
Kuinka helppoa sähköavusteista lastipyörää on ajaa? Jyväskyläläinen perhepäivähoitaja Minna Kettunen kokeili sähköavusteista lastipyörää hoitajan arjessa. Neljän lapsen kuljettaminen lastipyörällä onnistui yli odotusten.

Kypärät päähän ja turvavyöt kiinni. Jyväskyläläinen perhepäivähoitaja Minna Kettunen laski, että kestää seitsemisen minuuttia lastata neljä lasta lastipyörän kyytiin.

Kettusten perhe on yksi kuudesta mukaan valitusta perheestä, jotka kokeilevat vähintään viikon ajan sähköavusteisen lastipyörän käyttöä arjessaan. Minna Kettunen kuljetti hoitolapsia kokeilujakson aikana esimerkiksi Mäki-Matin perhepuistoon, jonne Jyväskylän Kuokkalasta ei noin vain lähdetäkään. Välillä valittiin jopa pidempi matka kohteeseen – ihan huvin vuoksi.

Tuntui välillä, kuin olisi huvipuistolaitteen kyydissä.

Sonja Kettunen

Kettunen piti viikon kokeilujakson aikana päiväkirjaa lastipyörän käytöstä.

– Pyörällä ei kovin tiukkoja kurveja tehdä, täytyy olla aika kärsivällinen liikenteessä ja ennakoida tarkkaan ennen käännöksiä, muutoin lastipyöräilyyn ihastunut Kettunut kertoo.

– Tuntui välillä, kuin olisi huvipuistolaitteen kyydissä, toteaa Kettusen tytär Sonja lastipyöräkyydistä.

Perhepäivähoitaja Minna Kettunen kuljetti lastipyörällä parhaimmillaan neljää lasta kerrallaan. Laatikossa on turvavyöt neljälle lapselle.
Lastipyörän laatikkoon saa sopimaan neljä lasta turvavöihin. Matti Myller / Yle

Kokeilujakson aikana etsitään kehitysideoita

Kesällä Jyväskylän kestävä kehitys eli JAPA ry käynnisti kokeilujakson, johon valittiin kuusi perhettä mukaan. Perheet kokeilevat lastipyörää arjessaan viikon tai kahden verran. Kokeilujaksoja riittää syksylle saakka.

Kokeiluista halutaan saada oikeiden perheiden käyttökokemuksia lastipyöristä ja välittää tietoja mahdollisesti pyörien valmistajille.

Jos talvet ovat sellaisia kuin viime vuosina, ettei lunta juuri näy, voi pyöriä lainata kelien salliessa.

Kati Kankainen, koordinaattori

– Saamme kokemuksia, miten sähköavusteista lastipyörää voisi kehittää ja kuinka sähköpyöräily voisi yleistyä: mitkä ovat kompastuskiviä, tarvittaisiinko kaupunkeihin esimerkiksi latauspisteitä, miettii JAPA ry:n koordinaattori Kati Kankainen.

Kankainen kertoo, ettei suurempia pullonkauloja lastipyörien käytöstä ole vielä kokeilujaksojen aikana löytynyt. Hän uskoo, että sähköpyörien yleistyessä kaupunki saattaisi kaivata osaavaa huoltoliikettä.

Lainaaminen jatkuu talvellakin

Lastipyörälainaamo avattiin kesäkuussa Jyväskylän Kansalaistoimintakeskus Matarassa. Pyörän on voinut saada lainaan muutamaksi päiväksi kerrallaan ja lainaaminen on ollut suosittua lainaamon avaamisesta saakka.

Lainaamotoimintaa jatketaan ympäri vuodan siinä määrin, miten lainattaviin lastipyöriin on mahdollista vaihtaa nastarenkaita. Pyörä toimii Kankaisen mukaan kyllä talvellakin, mutta pyörän akku saattaa tyhjentyä nopeammin kylmällä säällä.

– Jos talvet ovat sellaisia kuin viime vuosina, ettei lunta juuri näy, voi pyöriä lainata kelien salliessa, Kankainen toteaa.

Lastipyöräkokeilijaa haastatteli toimittaja Marja Roiha.