Lentäjä treenasi 50-luvulla siivellisellä pitkällä suksella: "Se nousi kuin ampiainen"

Pitkän uran Ilmavoimien koelentäjänä tehnyt Jyrki Laukkanen lensi ensimmäisen kerran 16-vuotiaana. Alla ollut Harakka-kone näytti siivelliseltä pitkältä sukselta.

Kotimaa
Insinöörieverstiluutnantti Jyrki Laukkanen lentämässä Vinka-lentokoneella
Jyrki Laukkanen lensi viikonloppuna Vinka-koneella Kotkan ilmailutapahtumassa.Ville Pisto / Yle

Jyrki Laukkanen innostui purjelentämisestä 12-vuotiaana poikana. Elettiin vuotta 1955.

Aluksi hän auttoi vanhempia poikia siirtämään koneita Kymin lentokentällä. Puikkoihin hän pääsi ensimmäisen kerran 16-vuotiaana.

– Koulutus tapahtui Harakka-alkeisliitokoneella ja ensimmäinen lento oli yksinlento. Ensimmäiset lennot kestivät alle kymmenen sekuntia. Ne olivat sellaisia pomppuja. Kun kone meni suoraan eikä enää kallistellut, sai vetää vähän korkeammalle, Laukkanen muistelee.

Harakka oli yksipaikkainen alkeisliitokone, jota vedettiin jeepillä. Opettaja neuvoi maassa, kuinka tehdään matalia ilmahyppyjä. Ensin mentiin maata myöten jeepin perässä ja katsottiin, että kone kulkee suoraan ja siivet suorassa.

– Kun sen osasi, koneen sai vetää ilmaan kun opettaja näytti lippua ylöspäin.

Ylös-alas-ylös-alas

Muisto ensimmäisestä lennosta ja sen aiheuttamasta tunteesta on vielä yli 50 vuotta myöhemmin kirkas.

– Kun vedin sauvaa taakse ja nokkaa ylös, se nousi kuin ampiainen. En ollut lentänyt koskaan millään, joten mitään ohjaustuntoa ei ollut. En tiennyt yhtään, miten kone reagoi. Vieläkin muistan mielikuvan ja tunteen, että nyt tässä kuollaan.

En ollut lentänyt koskaan millään. En tiennyt yhtään, miten kone reagoi.

Jyrki Laukkanen

Kun Laukkanen katsoi opettajaansa, tämä viittilöi häntä tulemaan alas.

– Siinä mentiin ylös-alas-ylös-alas, ja lopulta olin takaisin maassa.

Merikotkan siivellä

1950-luvun Harakka oli paljon yksinkertaisempi laite kuin nykyiset kopilliset purjelentokoneet. Siinä oli tasaleveä kangaspäällysteinen pieni siipi.

– Koneen runko oli rimakyhäelmä, jossa on edessä puupenkki ja ohjaimet. Kone on täysin avonainen. Siinä istutaan kuin puuristikon etupäässä, päällä siivet ja takana pyrstö. Sitä voi kuvailla myös pitkäksi sukseksi, jolla on siivet.

Laukkanen toimi yli 30 vuotta Suomen Ilmavoimien koelentäjänä. Hän on Suomen kokenein sotilaslentäjä. Lentäminen kiehtoo häntä yhä, vaikka siitä tulikin työssä arkipäivää.

– Vaikka se oli arkirutiinia, siinä oli kuitenkin se lentämisen hohto. Se oli mielekästä arkirutiinia. On hienoa kaarrella tuolla korkealla, merikotkan siivellä.