1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. musiikki

Gramofonin paluu: Tuoreet artistit rakentavat imagoa vinyylin varaan

Vanhojen vinyylien kauppa on jarruttanut puheita äänitekaupan kuolemasta. Myös uusi musiikki tekee kauppansa vinyyleinä. Niin tuoreet tulokkaat kuin konkaritkin suosivat vinyylejä. Monelle se on osa imagoa.

musiikki
YLE

Vinyyli-innostus ei ole jäänyt pelkästään käytettyjen levyjen tasolle. Niin tuoreet tulokkaat kuin suuret nimetkin julkaisevat uutta musiikkiaan vinyyleinä.

Monelle se on osa imagoa.

– Oikean formaatin valinta on tärkeä asia, kertoo Martti Heikkinen Texicalli Recordsista.

– Cd:tä myydään kokonaisuudessaan enemmän, mutta vinyylissä on omat arvonsa: kansitaiteen esilletuominen, vinyylin arvo esineenä ja imagokysymykset, pohtii Heikkinen.

Hyvänä esimerkkinä viimeisestä Heikkinen mainitsee jazz-artistit.

– Julkaisemme syksyllä esimerkiksi Emma-ehdokkaana olleen Piia Viitasen tuoreen albumin valkoisena vinyylilevynä, avattavilla levykansilla.

Jorma Kääriäinen ja J. Karjalainen luottavat vinyyliin

Myös Jorma Kääriäisen ja J. Karjalaisen levyt on julkaistu vinyyleinä. Kääriäisen tulevakin albumi saa vinyylin muodon.

– Minusta on hieno asia, että tuleva levy julkaistaan myös vinyylinä. Se on hieno ja perinteikäs formaatti, Kääriäinen perustelee.

Samanna yhtye esittelee oman nimensä.
Vinyylin suosio ei ainakaan ole laskusuunnassa, uskoo ensimmäisen sinkkunsa julkaisseen Samanna-yhtyeen Anna Pesonen.Miska Allonen

Samoilla linjoilla on tamperelainen Samanna – omaperäistä Indie-rock vaikutteista jazzia tekevä yhtye, joka julkaisi juuri ensimmäiset laulunsa vinyylisinglellä.

– Vinyyli on siisti juttu! Mietimme eri formaatteja, ja vinyyli tuntui luontevimmalta vaihtoehdolta, vaikka se on cd:tä kalliimpi tehdä, kertoo Samannan säveltäjä-sanoittaja-kosketinsoittaja-laulaja Anna Pesonen.

Vinyyli on siisti juttu!

Anna Pesonen

Samanna sai onnekseen levy-yhtiön mukaan jakamaan levyntekokuluja.

– Jaamme kulut puoliksi. Haluamme sitä suuremmalla syyllä julkaista vinyylisinglen. Vinyylin suosio ei ainakaan ole laskusuunnassa, perustelee Pesonen.

"Meillä vinyylin suosio on noussut yli 30 prosenttiin liikevaihdosta"

Ääniteteollisuuden kansainvälisen toimialajärjestön, IFPIn, tilastot kertovat siitä, että perinteiset äänitemarkkinat hiipuvat. Samaan aikaan puhutaan kuitenkin vinyylilevyjen paluusta.

Suomalaisittain merkittävät levymyyjät, Anttila ja Levykauppa Äx, ovat tuoneet vinyylejä esille entistä näyttävämmin.

– Meillä vinyylin suosio on noussut yli 30 prosenttiin liikevaihdosta. Tuntuva osa tulee omasta tuonnista, joka ei näynormaalitilastoissa. Myymme myös käytettyjä vinyylilevyjä, mikä ei tilastoidu lainkaan. Eli suosion kasvu on tosiasia, vakuuttaa Levykauppa Äxän toimitusjohtaja Jyri Lipponen.

Kun vinyylisoittimia on entistä enemmän käytössä, vinyylilevyjen kysyntä kasvaa eri kuuntelijaryhmissä.

Jyri Lipponen

Cd on edelleen merkittävämpi myyntiartikkeli, mutta vinyyliharrastajat ovat asialleen vihkiytyneitä.

– Tämä kuluttajajoukko ei välttämättä ole kovin iso, mutta sitäkin merkittävämpi. He ovat aktiivisia ostajia. Ryhmään kuuluva keskivertoasiakas saattaa ostaa pelkästään meiltä viidestä kymmeneen levyä kuussa muiden levyhankintojen lisäksi.

Myös vanhoja vinyylisoittimia rahdataan korjattavaksi.

– Nyt, kun vinyylisoittimia on entistä enemmän käytössä, vinyylilevyjen kysyntä kasvaa eri kuuntelijaryhmissä.

Levyjen myynti keikoilla kannattaa

Nykyään moni erityisesti pienempi artisti myy itse levynsä keikoilla. Jorma Kääriäinen kertoo, että levyjen myynti keikoilla on entistä merkittävämpi tulonlähde. Luvut tosin eivät näy myyntitilastoissa samalla lailla kuin suurten levy-yhtiöiden tavanomainen myynti.

Samaa kertoo Martti Heikkinen, jolla on takanaan pitkä ura sekä levy-yhtiömaailmassa että musiikin jakelun parissa.

Pienten levy-yhtiöiden kannattaa jalkautua kentälle.

Martti Heikkinen

– Olen tänä vuonna kiertänyt esimerkiksi Caj Chydeniuksen mukana eri tilaisuuksissa myymässä hänen levyjään ja kauppa on käynyt hyvin. Näppituntumalta voidaan puhua jopa 10 000 euron suuruisesta myynnistä. Pienten levy-yhtiöiden kannattaa jalkautua kentälle, kuten sanonta kuuluu, naurahtaa Heikkinen.

Ostajat ovat monesti sellaisia ihmisiä, jotka eivät käy levykaupoissa, mutta ostavat levyn sitten, kun tuote on sopivasti kohdalla.

Alalla ei uskota fyysisen levyn katoamiseen

Cd- ja vinyylilevyjen katoamisesta on maalailtu uhkakuvia jo vuosia. Alan ammattilaiset eivät kuitenkaan ole niin vakuuttuneita.

– Muistan kuulleeni jo kahdeksan vuotta sitten, että äänilevyt katoavat, eikä niitä enää tehdä. Jostain kumman syystä jokainen äänite julkaistaan edelleen fyysisessä muodossa, muistuttaa kotimaisen äänitekauppaketjun, Levykauppa Äxän toimitusjohtaja Jyri Lipponen.

Käytettyjen levyjen lahtelaisessa erikoiskaupassa Vaihtarissa ollaan samaa mieltä.

– Veikkaan, että niin kauan, kun kaikkea ihmisten haluamaa sisältöä – oli se sitten musiikkia, elokuvia, sarjakuvia tai kirjallisuutta – ei ole muutettu digitaaliseen muotoon kaikkien ulottuville, perinteiset muodot tulevat säilymään, sanoo Juha Ekholm.

Hyvä musiikki myy aina - formaatista huolimatta.

Juha Ekholm

– Onhan se selvää, että se todellinen kädenvääntö käydään netistä ladattavan ja fyysisinä tallenteina hankittavan musiikin välillä. Hyvä musiikki myy aina, formaatista riippumatta, jatkaa Ekholm.

Levykauppa Äxässä uskotaan eri formaattien elinvoimaisuuteen myös siitä syystä, että musiikin kulutus on muuttunut monimuotoisemmaksi ja eri formaatit lisäävät musiikin kokonaiskulutusta.

– Esimerkiksi kotona kuuntelen vinyylejä, autossa cd-levyjä ja metsiköissä pyöriessä digitaalisesti ladattua musiikkia, lisää Lipponen.

Lue seuraavaksi