1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Suomalainen ei tööttää – temperamenttinen luonne kiihtyy nopeasti liikenteessäkin

Jokainen kuski on erilainen, mutta suomalaiset ovat siinä suhteessa samanlaisia, että torvi ei soi liikenteessä kovinkaan paljoa.

Kotimaan uutiset
Kuljettaja ajaa autoa.
Tommi Parkkinen / Yle

Suomen teillä ajetaan monella tapaa. Jokaisella kuskilla on oma ajotyyli. Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mukaan sukupuoli tai ikä ei suoranaisesti vaikuta ajotyyliin.

– Oma persoonallisuus ja luonteenpirteet näkyy melko helposti myös liikenteessä. Jos on nopeasti reagoiva ja kiihtyvä ihminen niin kiihtyy nopeasti liikenteessäkin. Ja jos on vielä nopeasti kiihtyvä auto, niin siinähän on jo monta kiihtyvää tekijää yhtä aikaa.

– Kyllähän luonteenpiirteet ovat ihmisillä hyvin pysyviä, sukupuoli- tai ikätekijä tämä ei ole lainkaan. Tietysti kokemus tuo – tai ainakin sen pitäisi tuoda harkintakykyä, mikä toivon mukaan näkyy positiivisesti liikenteessäkin.

Joissain tapauksissa iällä voi silti olla vaikutusta liikennekäyttäytymiseen.

– Ikään liittyy monia asioita. Nuorilla on helposti enemmän näyttämisen halua. Se voi vaikuttaa ajamiseen. Esimerkiksi sosiaalinen paine voi vaikuttaa nuorten ajamiseen. Myös autokoulussa on nykyisin aiempaa enemmän kiinnitetty huomiota kuljettajan oman mielen hallintaan ja ryhmäpaineen sietämiseen.

– Iän myötä tulevat fyysiset muutokset voivat vaikuttaa, ettei olekaan niin nopea. Ja niinhän sitä sanotaan, että vanha on viisas muttei väkevä.

Hillitty suomalainen ei tööttäile

Valtonen kokee torven äänen melko harvinaiseksi kotimaamme kaduilla. Miksi Suomessa ei tööttäillä niin paljoa?

– Se liittyy liikennekulttuuriinkin. Etelän maissa helposti torvet soivat ja käsimerkkejä näytetään. Pohjoismaissa asioita ei ilmaista niin herkästi temperamentin kautta.

Oma persoonallisuus ja luonteenpirteet näkyy melko helposti myös liikenteessä.

Juha Valtonen

Oulun poliisin valvonta- ja hälytysyksikön johtaja, ylikomisario Arto Autio on myös miettinyt äänimerkin käyttämistä liikenteessä.

– Se on vähäistä Suomessa. Enemmän äänimerkkiä käytetään lämpimissä maissa. Olen miettinyt sen näin: lämpimissä maissa ikkunat ovat usein auki tai sitten ajetaan avoautoilla. Se kuuluu kulttuuriin. Lisäksi äänen käyttö viestimenä on koettu hyväksi.

– Meillä Suomessa autot ovat umpinaisia ja vuodenajasta riippumatta lämmitys- ja ilmastointilaitteet huutavat. Äänimerkin käyttö vain hämmentäisi, että kenelle tuo oli tarkoitettu, ylikomisario Arto Autio kertoo pohdinnastaan.

Temperamentti vaikuttaa

– Temperamentti vaikuttaa koko liikennekulttuuriin. Kuten pyöräillyssäkin – toiset pitävät soittokelloa hyvänä asiana, että se varoittaa kuten on tarkoituskin. Toiset kokevat sen vihamielisenä, tämmöisenä "pois alta risut ja männynkävyt" -ajatuksena, Juha Valtonen Liikenneturvalta miettii.

Oman temperamentin ei pitäisi vaikuttaa liikennekäyttäytymiseen liiaksi. Hillitymmäksi kuskiksi voi oppia jos vaan haluaa.

– Jos kokee olevansa äkkipikainen henkilö, niin voihan siihen jonkin verran vaikuttaa kouluttamalla itseään.

Valtosen mukaan elämän käänteet, ajatukset ja asenteet vaikuttavat kuitenkin jossain määrin kuljettajan käyttäytymiseen.

– Liikenne ei ole elämän ulkopuolinen umpio. Asiat aina heijastuvat liikennekäyttäytymiseen jollain tavalla, Valtonen sanoo.