Ote rahakirstusta kiristyi – bussiruuhkaa helpottava raitiolinja uhkaa lykkääntyä

Metron ja raitiovaunujen liikennöinnistä vastaava HKL saa käyttää seuraavan 10 vuoden aikana investointeihinsa yhteensä noin 1,2 miljardia euroa. Vielä aiemmin tänä vuonna suunnitelmia oli 1,5 miljardin euron edestä. Jotain pitää siirtää eteenpäin ja listalle on päätynyt pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteeseen kaavailtu Raide-Jokeri. Se saadaan raiteille ehkä vasta 2020-luvun lopulla, ei sen alkupuolella.

Kotimaa
Matkustajia Hakaniemen metroasemalla.
HKL laittaa tulevina vuosina rahaa muun muassa vanhojen metroasemien peruskorjauksiin.Yle

Pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteeseen suunniteltu Raide-Jokeri uhkaa viivästyä.

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille kaavailtu pikaraitiolinja on käytössä ehkä vasta ensi vuosikymmenen eli 2020-luvun lopussa. Alun perin tavoitteena oli, että Raide-Jokeri olisi ollut liikenteessä vuosikymmenen alussa.

Raide-Jokerin on tarkoitus korvata nykyinen runkobusslilinja 550, jota myös Jokeriksi kutsutaan.

Aikataulu lykkääntyy, koska Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n investoinneille asetettu katto tulee vastaan. Investointisuunnitelma kattaa vuodet 2016–2025.

– Investointisuunnitelman summa lähtee siitä raamista, jonka Helsingin kaupunginkanslia on HKL:lle määritellyt. Meitä sitova ohjeistus on se, että täytyy pysyä siinä summassa, mikä kansliasta tulee, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Kaupungin antaman raamin mukaan HKL:n seuraavan kymmenen vuoden investoinnit saavat olla yhteensä 1,2 miljardin tuntumassa.

Muutama sata miljoonaa pois suunnitelmasta

Vielä keväällä HKL oli esittänyt, että investointeja tehtäisiin 1,5 miljardilla eurolla. Koska katto tuleekin nyt aiemmin vastaan, jotain pitää siirtää eteenpäin.

– Mehän olemme pitäneet Raide-Jokeria – ja edelleenkin pidämme – erittäin tärkeänä hankkeena seudun kehittämisen kannalta ja joukkoliikenteen kehittämisen kannalta. Mutta se vain on kerta kaikkiaan niin, että se ei mahdu kokonaisuudessaan tähän kymmenvuotiseen ohjelmaan, Lehmuskoski toteaa.

– Sen takia me olemme valitettavasti joutuneet työntämään sitä (Raide-Jokeria) neljä vuotta eteenpäin siihen nähden, mitä me vielä alkuvuodesta uskoimme.

Runkobussi 550 halutaan siirtää raiteille, koska Raide-Jokeriin mahtuu enemmän matkustajia kuin nykyiseen bussiin. Lisätilaa tarvitaan pääkaupunkiseudun asukasmäärän alati kasvaessa.

HKL:n seuraavan kymmenen vuoden investoinneissa on mukana paljon sellaista, mitä olisi vaikeampi siirtää. Listalla on muun muassa vanhojen metroasemien eli 80-luvulla käyttöön otettujen asemien peruskorjauksia. Rahaa menee myös Laajasalon raitioliikenneyhteyden rakentamiseen.

– Sen lisäksi siellä on jonkin verran kuljettajien ajamaa metrojärjestelmää tukevia investointeja, jotta me pystymme toimimaan manuaalimetron kanssa 2020-luvun alkupuolella.

HKL:n johtokunta käsittelee investointiohjelmaa torstaina.