Nyt tossua toisen eteen! – Neljä kaupunkia kisaa askelista

Turku, Oulu, Tampere ja Vantaa kisaavat kävelyssä seuraavat pari viikkoa. Kilometrejä voi kerätä kävelyn lisäksi tanssimalla, vesijuoksemalla tai vaikka pelaamalla. Kävelyn terveysvaikutukset ovat monipuoliset.

Kotimaa
Kaksi kävelijää
Turkulaisia kannustetaan kävelemään kampanjan avulla.Kimmo Gustafsson / Yle

Neljä suomalaista kaupunkia yrittää lisätä arjessa liikkumista kävelykampanjalla. Paavo Nurmi -keskuksessa työskentelevä lääkäri Harri Helajärvi on innoissaan kävelykampanjasta. Hän muistuttaa, että kävely on helppo laji, joka sopii kaikille ja jolla on tutkimusten mukaan hyviä terveysvaikutuksia.

– Painonhallinnan kannalta kävely on kannattavaa. Sokeriaineenvaihdunta paranee ja diabetesriski vähenee. Sitten kävely on tärkeää tietysti tuki- ja liikuntaelimistön kunnossapidon kannalta. Nivelet pysyvät hyvässä käyttökunnossa ja lihakset vahvoina, luettelee Helajärvi.

Helajärvi painottaa myös kävelyn laajempaa merkitystä.

– Aina ei ole kyse askelten määrästä. Voit nauttia luonnosta ja ystävien seurasta, kun kävelet. On aikaa nauttia kävelystä muutenkin kuin kuntosuorituksena.

Kävelystä tulee tehoja huomaamattomasti

Lääkäri Helajärvi neuvoo, että taivaltamaan kannattaa lähteä keskivartalo tiukkana ja ryhdikkäästi. Ponnahdusvoimaa täytyy ottaa jalkapohjista. Joka ainut askel on hyväksi terveydelle. Terveysliikuntaa voiharrastaa huomaamattaan.

Nivelet pysyvät hyvässä käyttökunnossa ja lihakset vahvoina.

Harri Helajärvi

– Jos vuoden aikana aamuin illoin jää bussista yhden pysäkinvälin ennen omaa pysäkkiä, siitä tulee 150 kilometriä vuodessa kävelyaskeleita, kertoo Helajärvi.

Suositus on edetä 10 000 askelta päivässä. Puoli tuntia kävelyä riittää aikuiselle ja lapsen pitäisi olla liikkeessä päivittäin tunnin verran. Sauvakävelyssä sauvat lisäävät energiankulutusta jopa nelinkertaisesti. Portaiden nousu taas on yhtä tehokasta kuin juoksulenkki.

Kävely kannattaa aloittaa maltillisesti

Lääkäri muistuttaa, että uusi kävelyinnostus kannattaa aloittaa rauhallisesti. Vaikka kävely on luontaista meille kaikille, pitkät lenkit kannattaa aloittaa varovaisesti.

Loppujen lopuksi siitä tulee samanlainen himo kuin kuntosalin kävijöillä.

Maria Miettinen

– Sehän meissä on vikana, että lähdetään 110 lasissa liikkeelle. Pitäisi lisätä liikuntaa vähitellen. Silloin harrastus pysyy mukana kuukausien ja vuosien ajan. Ottakaa pieniä askelia kerrallaan, älkää tehkö ihan hulluja suunnitelmia ja lupauksia. Kun joka päivä otetaan pieniä askelia, kyllä me mitali tuodaan Turkuun, vakuuttaa Helajärvi.

Turussa innostuttiin jo kampanjasta

Yle Turku tavoitti turkulaiset Anna Saivosalmin ja Maria Miettisen, jotka ovat molemmat kävelyn ystäviä.

Kun joka päivä otetaan pieniä askelia, kyllä me mitali tuodaan Turkuun.

Harri Helajärvi

– Kampanja kuulostaa tosi hyvältä, erittäin hyvältä. Kannatan kävelyä, ja kävelen paljon. Työmatkat tulee käveltyä ja myös lähikauppaan. Kävely antaa rauhaa itselle, liikuntaa, ulkoilmaa ja happea, hyvää oloa, pohtii Saivosalmi.

Maria Miettinen kertoo kävelevänsä joka päivä kahdeksan kilometriä, joskus enemmänkin.

– Se tuo ensinnäkin hyvää mieltä ja sen jälkeen nukkuu hyvin. Loppujen lopuksi siitä tulee samanlainen himo kuin kuntosalin kävijöillä, naurahtaa Miettinen.