1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Liittymä suljettu – laskun voi silti joutua maksamaan joka kuukausi

Puhelinliittymä voidaan sulkea, jos muistutuslaskua ei makseta eräpäivään mennessä. Niin helpolla kuluttaja ei välttämättä kuitenkaan pääse liittymästä eroon. Suljetustakin liittymästä voi joutua maksamaan jopa täyttä kuukausihintaa.

Kuva: Juha-Pekka Inkinen / Yle

Maksukyvytön asiakas saattaa hämmentyä, jos suljetustakin puhelinliittymästä tulee jatkuvasti laskuja. Vaikka liittymän palvelut eivät olisikaan asiakkaan käytössä, on hän useimmiten velvollinen maksamaan niistä.

– Liittymäsopimuksen ehtoja noudatetaan niin kauan kuin ne ovat voimassa, kertoo Elisan palvelujohtaja Jukka Lehto.

Vaikka palveluiden käyttö estetään, kuukausittaista palvelumaksua joutuu maksamaan silti. Palvelumaksut ovat yleensä muutaman euron luokkaa, mutta ongelmalliseksi tilanteen tekevät älypuhelinten kiinteät kuukausihinnat.

Maksukyvytön kuluttaja voi joutua maksamaan suljetusta älypuhelinliittymästä sopimuksen mukaista hintaa, jopa 20–30 euroa.

Kuulostaa kovalta hinnalta, kun palveluita ei pysty käyttämään.

Maksusuoritukset tarkassa syynissä

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen tehnyt asiakas saattaa joutua maksamaan koko tuon ajan liittymästä, jota hän ei pysty käyttämään. Liittymä voidaan sulkea vaikka jo ensimmäisen sopimuskuukauden jälkeen, jos laskua ei makseta ajoissa.

– Haluamme näin varmistaa, että liittymästä maksetaan sopimuksen mukainen suoritus. Ja kun suoritus on maksettu, voidaan liittymä taas avata, Jukka Lehto kertoo.

Sopimus voi rikkoa kuluttajansuojaa

Kuluttajaliiton lakimies Tuula Sario ei ole kuullut vastaavanlaisista tapauksista, mutta ei ole innostunut operaattorien käytännöstä.

– Kuulostaa kohtuuttomalta, jos palvelusta maksaa kuukausitolkulla täyttä hintaa ilman palveluja, Tuula Sario toteaa.

Sario muistuttaa, että vaikka sopimus olisi tehty, se voi silti olla kuluttajansuojan vastainen.

Joustoakin löytyy

Operaattoreilta voi kuitenkin löytyä joustoa hankalissa tilanteissa. Jukka Lehto neuvookin asiakkaita ottamaan sopimuskumppaniin herkästi yhteyttä.

– Voimme katsoa asiakkaan kanssa tilannekohtaisesti, miten maksusuoritukset hoidetaan, Lehto toteaa.