1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Pisararata nostettiin taas neuvottelupöytään

Vihreiden ja SDP:n valtuustoryhmien puheenjohtajat vaativat valtiota sitoutumaan Pisararataan. Radan rakentaminen nousee keskeiseksi kysymykseksi Helsingin seudun kuntien ja valtion välisissä neuvotteluissa maankäytöstä, asumisesta ja liikenteestä. Valtio vetäytyi viime keväänä pisararadan rahoituksesta.

Suunnitelmien mukaan Pisararata sukeltaisi tunneliin Pasilan eteläpuolella ja sen maanalaiset asemat tulisivat Hakaniemeen, Keskustaan ja Töölöön. Kuva: Petteri Juuti / Yle

Kunnat alkoivat eilen neuvotella uudesta MAL-sopimuksesta valtion kanssa. Tarkoituksena on sopia maankäytön, asumisen ja liikenteen hankkeista. Neuvotteluissa mukana olevat kunnat ovat esimerkiksi sitoutuneet tuottamaan tietyn määrä asuntoja asuntokriisin helpottamiseksi, jos valtio vastineeksi auttaa rahoittamaan kalliita liikennehankkeita.

Kuntien luottamus valtioon neuvottelukumppanina kärsi viime keväänä kovan kolauksen, kun valtio vetäytyi pisararadan rahoituksesta.

– Tämä on minusta hämmentävä tilanne. Kun valtion kanssa neuvotellaan, niin lähtökohta on se, että aiemmista sopimuksista pidetään kiinni. Meillä on hyvin selkeä sopimus maankäytön osalta, että valtio osallistuu yhdessä Helsingin kaupungin kanssa Pisararata hankkeeseen. Helsinki on luotettava sopimuspuoli, sopisi toivoa, että myös uusi hallitus on sitä, toteaa Helsingin Sosialidemokraattien valtuustoryhmän puheenjohta Osku Pajamäki.

Myös vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs pitää Pisararataa neuvotteluiden tärkeimpänä kysymyksenä.

– Tärkein kysymys on tietysti Pisara, aikooko valtio pitää kiinni jo lupaamastaan sitoumuksesta rakentaa Pisara. Kyllähän siitä pitäisi lähteä, että jos valtio jotain lupaa, niin se pitää lupauksensa.

Myös Raide-Jokeri ja ARA-asunnot keskusteluissa

Pajamäki nostaa esille Helsingin kannalta tärkeinä neuvottelukohteina myös poikittaisliikenteen mahdollistavan Raide-Jokerin sekä sopimukset ARA-asunnoista.

– Niistä sopimuksista, mitä aikanaan on tehty meidän ARA-asumiskannan suhteen, niin pitäisi pitää kiinni, eli käytännössä yhden prosentin korkotakuusta. Ja Raide-Jokerin avulla voisimme osaltamme ratkaista kaksi asiaa: saada tilaa asumiselle sekä vähentää typpi- ja muita pienhiukkaspäästöjä, Pajamäki avaa.

MAL-sopimus neuvotellaan vuosiksi 2016-2019.