Heidi ei löytänyt enää parkkipaikkaa – vaihtoi auton fillariin

Työmatkapyöräily on yksi tapa kohottaa kuntoa. Työnantajatkin voivat lisätä pyöräilyn suosiota muun muassa luomalla asialliset olosuhteet pyöräileville työntekijöille ja järjestämällä erilaisia tempauksia. Myös oma asenne ratkaisee, tietää kouvolalainen Heidi Vihervaara.

Kotimaa
Terveydenhoitaja Heidi Vihervaara seisoo polkupyöränsä vieressä Kouvolassa.
Terveydenhoitaja Heidi Vihervaara poseeraa työpaikkansa lähellä Kouvolassa. Pyöräilyvarusteet ovat jo työpaikalla. Petri Niemi / Yle

Terveydenhoitaja Heidi Vihervaara Kouvolan kaupungilta katsoo hymyillen violettia 7-vaihteista polkupyöräänsä, joka on parkissa hänen työpaikkansa ulkopuolella.

– Se on palvellut hyvin kaikki nämä yli 10 vuotta, kun ollaan yhdessä taitettu työmatkoja.

Pyöräily sopii erityisen hyvin, jos työmatka ei ole liian pitkä. Vihervaaran nykyinen työmatka on viitisen kilometriä.

Vihervaaran työmatkapyöräilyn aloittamiseen johtivat monet syyt.

– Työt vaihtuivat silloin Jaalasta Kouvolan keskustaan. Se oli vähän pakonkin sanelema juttu, kun ei oikein saanut autolle parkkipaikkaa. Ja se oli myös keino pitää kuntoa yllä, kun minulla on istumatyö.

Lumisateessa pyörä voi jäädä kotiin

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n tutkimuksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) vuonna 2014 työssäkäyvistä miehistä joka kolmas ilmoitti kävelevänsä tai pyöräilevänsä työmatkoillaan vähintään 15 minuuttia päivässä. Naisilla vastaava luku oli 41 prosenttia.

– Silloin, kun sataa kymmenen senttiä lunta, niin saattaa jäädä pyöräilemättäkin, mutta harvemmin, toteaa kouvolalainen Heidi Vihervaara.

Työnantajatkin (siirryt toiseen palveluun) voivat vaikuttaa työmatkapyöräilyn kiinnostavuuteen muu muassa varaamalla asianmukaiset pyörätelineet ja -parkkitilat.

Esimerkiksi Kouvolan kaupunki (siirryt toiseen palveluun)on tarttunut kilometrihaasteeseen. Mukana on runsaat 20 työyhteisöä, jotka keräävät syksyn aikana polkupyöräiltyjä työmatkakilometrejä.

Pyörä itselle sopivaksi

Esimerkiksi Suomen Latu (siirryt toiseen palveluun) muistuttaa, että polkupyörän kunto ja säädöt kannattaa tarkistaa sekä kokeilla itselle sopiviksi. Väärästä ajoasennosta voi tulla selkä- tai jalkavaivoja.

Myös terveydenhoitaja Heidi Vihervaara Kouvolan kaupungilta korostaa pienten asioiden merkitystä.

– Pumppaa riittävästi ilmaa renkaisiin, että olisi kevyempi polkea, laita ketjuihin rasvaa ja tee jopa perushuoltokin. Lähde hyvällä mielellä, se on ihan kivaa.

Omien työmatkojensa taittamista polkupyörällä ei ole ainakaan tarvinnut katua.

– Peruskunto pysyy hyvänä. Se on minulle hetki olla omien ajatusteni kanssa, irrottautua kodin ja työn asioista vähäksi aikaa, päättää Vihervaara.