Liikkuvan poliisin kadonneet Porschet – Ajoiko huoltomies toisen autoista pellolle? 

Liikkuvan poliisin vuonna 1961 saamat kaksi Porsche 356-autoa ovat edelleen kadoksissa, mutta yksi autojen ensimmäisistä kuljettajista on löytynyt. Erään tarinaan mukaan autot lahjoittaneen Wihuri-yhtymän oma työntekijä olisi kaikessa hiljaisuudessa kolaroinut toisen autoista. 

Kotimaa
Poliisiauto
Mobilisti-lehden poliisiautokuva-arkistosta löytyy kuva myös BO-30 -autosta. Kahdella Porschella sai aluksi ajaa vain neljä konstaapelia.Mobilisti-lehden arkistot

Yle Uutisten keskiviikkona julkaisema juttu Kuka tietää? – Minne katosivat Liikkuvan poliisin Porschet? poiki valtavan määrän yhteydenottoja.

Suurella todennäköisyydellä kumpaakaan autoa tai sen osia ei enää ole olemassa. Kansallisarkisto löysi perjantaina mikrokortilta myös rekisterinumerolla BO-30 olleen toiset auton rekisteristä poiston. Se, samoin kuin BO-4, poistettiin liikenteestä 1966. Sen jälkeen näiden autojen valmistenumeroita ei ole näkynyt.

Viimeiset vaiheet ovat kuitenkin vielä hämärän peitossa. Lähes kaikki kahden Porschen kanssa tekemisissä olleet ovat jo poistuneet rivistä, sanoo autoja heti ensimmäisenä päivänä töikseen ajanut Liikkuvan poliisi eläkkeellä oleva vanhempi konstaapeli Matti Reinikka.

Takaa-ajossa kuumana käynyt auto

Liikkuvan poliisin konstaapelit Reinikka, Laaksonen, Apilisto, Heimo oli valittu unelmatyöhön 1961. Nämä neljä poliisipäällystö totesi riittävän soveliaiksi Porschen kuljettajiksi. Muut eivät aluksi saaneet autoilla edes ajaa. Porscheilla oli kovaa kulkeva maine, mutta todellisuudessa ne kulkivat vain 160 km/h.

– Takaa-ajoissa kävi välillä niin, että 10 km jälkeen ne alkoivat ylikuumentua ja vauhtia piti vähäksi aikaa höllätä. Kiinni niillä kuitenkin yleensä saatiin kaikki pakoon lähteneet, sillä sen ajan tavanomaiset autot eivät nekään mitään vauhtihirmuja olleet, Matti Reinikka muistelee.

Reinikka ajoi autoilla kaksi vuotta. Sinä aikana kolareita ei sattunut, eikä teknisiä ongelmia ollut. Mutta talvella oli kylmä ja tilasta pulaa.

– Oli niin ahdastakin, että eihän sinne voinut asiakasta ottaa sisään. Mutta silti se oli nuoren miehen unelmahomma, oltiin ihan seitsemännessä taivaassa. Mieti, kuinka upeita autoja ne olivat, Reinikka sanoo.

Rekisteriote
Kansallisarkiston mikrokortilla on säilynyt tieto, jonka mukaan myös BO-30 poistettiin rekisteristä marraskuussa 1966. Sekä BO-30 että B0-4 olivat rekisteriotteen mukaan mallia Porsche 356A. Se ei kuitenkaan voinut pitää paikkansa, sillä A-mallin valmistus oli 1961 jo lopetettu. Myös ulkonäön perusteella autot olivat B-mallia. Kansallisarkisto

Autot kuluivat valtavilla ajomäärillä nopeasti. Reinikka muistelee, kuinka kolmen vuoden jälkeen suurin mielenkiinto autoja kohtaan häipyi. Lopulta niillä saivat ajaa kaikki konstaapelit.

– Ilmeisesti niistä huolehtiminen jäi hieman retuperälle.

Paras auto peruuttaa

Helsingissä kiersi 70-luvulla tarina, jonka mukaan autojen katolle asennetut torvet ja hälytysvalo olisivat sotkeneet auton ilmankulun moottoreille ja ylikuumentaneet sekä rikkoneet moottorit. Vielä 50-luvulla hälytyslaitteita ei Suomen harvoissa poliisiautoissa ollut. Porschen katoilla ne näyttivät vuonna 1961 samanlaisilta kuin mitä oli nähty Porsche-poliisiautoissa Saksassa.

Poliisi kiikaroi autonsa vieressä maantien laidassa.
Liikkuva poliisi

– Ainakaan meidän tietoomme ei ole tullut, että hälytyslaitteet olisivat aiheuttaneet moottorin lämpöongelmia, sanoo historiallisen arkiston johtaja Dieter Landenberger Porsche-museosta Saksan Stuttgartista.

Landenberger tietää myös, miksi Saksassa Porschet olivat 55 vuotta sitten suosittuja poliisiautoina.

– Niillä pystyi ajamaan pitkiä matkoja taaksepäin. Ruuhkaisilla moottoriteillä ei aina mahtunut kääntämään autoa. Porschella pystyi peruuttamaan, sillä sen ilmajäähdytys toimi ajosuunnasta riippumatta. Muut sen ajan autot ylikuumenivat, kun autojen jäähdyttimelle ei tullut ajoviimaa.

Isä-Torsti pojalleen sanoi: "Kerran tein pahan virheen"

Ilkka Lassilan isä oli töissä Wihurilla. Autonhuoltaja hän ei ollut, vaan sähkömies. 60-luvun alussa Ilkka oli vielä pieni, mutta isältään hän kuuli myöhemmin, että tämä oli kerran tehnyt ”pahan virheen”.

Ilkka Lassilan mukaan tarina meni niin, että toinen poliisin Porscheista tuli huoltoon. Huoltoon kuului moottorin venttiilien säätö, joka kuului tehdä moottorin ollessa kuuma. Niinpä kylmä moottori piti ajaa lämpimäksi.

– Päällikkö ehdotti isälle, että haluaako hän ajaa Porschea. Isä lähti Herttoniemestä ja jossakin Kulosaaren kohdalla kuorma-auto tuli sivutieltä eteen. Isälle ei sitten jäänyt muita vaihtoehtoja kuin ajaa päin tai pellolle. Auto lähti pomppimaan sarkaojia pitkin niin, että moottori irtosi, Lasilla muistelee kuulemaansa.

Poliisiauto kyljellään
Kuvakaappaus Ruotsin Porsche 356-klubin lehdestä. Kuvassa näkyy BO-4 kyljellään. Kuvan päivämäärästä ei ole tietoa. Ola Backer

Torsti Lassila on jo kuollut. Ilkka Lassila toivoisi saavansa varmistuksen, kävikö tosiaan niin kuin isä oli kertonut ja korjattiinko auto sen jälkeen.

– Wihuri hoiti asian kaikessa hiljaisuudessa. Päällikkö ja isä saivat potkut, Ilkka Lassila sanoo.

Jos tiedät, mitä autoille tapahtui, ota yhteyttä toimittajaan sähköpostilla tai twitterissä #ylepoliisiporschet.