Jokilaivan kipparilta lähtee kortti helposti hyllylle

Kaanaan kyläseuran jokilaiva Seinäjoella joutui tänä kesänä parhaaseen sesonkiaikaan telakalle. Syy oli yksinkertainen. Seuran ainoan kipparin laivakortti nostettiin hyllylle. Syynä ei ollut ruorijuopumus, eikä ylinopeus, vaan kipparin heittelehtivät verensokeriarvot. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi valvoo tarkasti jokiliikennettä. Joella pätee sama laki kuin merelläkin.

Kaanaa Linesin kippari Kari Homi on tyytyväinen Trafin tarkkaan valvontaan, mutta hän toivoisi jokiliikenteeseen hieman väljempiä ehtoja kuin mitä merillä on. Kuva: Päivi Rautanen/Yle

Jokilaivat ovat tuttu näky kesäisin varsinkin järviköyhän Etelä-Pohjanmaan lukuisillla joilla. Jokilaivat seilaavat Kyrönjoella, Lapuanjoella ja Kyrönjoen sivuhaaralla Seinäjoella. Kaanaan kyläseura on kyntänyt jokivettä pisimpään, menossa on jo 22. kesä. Mutta mitä järkeä on viedä iso laiva kapealle jokiuomalle?

– Kun matkustajia on ollut parisen tuhatta joka kesä ja parhaimpina kolmisenkin tuhatta, niin eivät matkustajat voi olla aivan väärässä. Kyllä tässä jotakin ideaa ja hienoa on, kuittaa Kaanaa Linesin kippari Kari Homi.

Joella pätee merilainsäädäntö

Tämä kesä on kuitenkin ollut poikkeuksellinen Kaanaa Linesin matkustajamäärissä. Sää näkyy heti joella, joten sateet ja vähäiset auringonpaisteet ovat verottaneet Kaanaa Linesin matkustajalukuja. Myös 30-paikkaisen ja yli 40-vuotiaan laivan vaihteiston kanssa oli pieniä ongelmia. Suurin harmi oli kuitenkin se, että kyläseuran ainoan kipparin kuljettajakirja eli laivakortti meni hyllylle puoleksitoista kuukaudeksi parhaaseen sesonkiaikaan.

– Ei kortti sen takia ollut poissa, että Jägermeister maistuisi liian hyvältä, Kari Homi ennättää tarkentaa.

– Verensokerit heittelivät. Trafi valvoo tätä toimintaa ja myös kuljettajan terveydentilaa. Sain verensokerit kuntoon lenkkeilemällä ja ruokavaliolla, joten nyt asia on kunnossa ja laivakortti jälleen taskussa, Kari Homi jatkaa.

Ei kortti sen takia ollut poissa, että Jägermeister maistuisi liian hyvältä

Kari Homi, jokilaivakippari

Suomessa noudatetaan merilainsäädäntöä myös sisävesillä joet mukaan lukien.

– Keski-Euroopassa ja Venäjällä jokivesistöillä on oma lainsäädäntönsä. On toki hyvä, että Trafi valvoo tarkasti myös kuljettajan terveydentilaa, mutta mielestäni joille ei tarvitsisi olla aivan yhtä tiukkoja määräyksiä kuin merivesille, Kari Homi toteaa.

Etelä-Pohjanmaalla ajetaan kolmella joella

Mutta nyt Kari Homilla on jälleen kortti taskussa sekä kipparilakki päässä ja hän uskoo matkustajia riittävän jokilaivalle vielä syyskuun puolelle saakka. Kaanaa Lines vie matkustajansa yleensä noin viiden kilometrin jokimatkalle.

– Näkymä joelta käsin Seinäjoelle on aivan erilainen kuin maalta päin katsoessa. Seinäjoki kasvaa voimakkaasti ja joka vuosi myös joen varrelle rakentuu uutta.

Jokilaivan kipparilla on kaksi tärkeää työvälinettä: ruori ja mikrofoni.

– Selostus ja opastus kuuluu oleellisena osana tähän hommaan. Kerron siitä, mitä jokivarrella on ja myös paikkakunnan historiaa.

– Keski-Euroopassa ja muualla maailmalla jokilaivoja on melkein joka joella, mutta meillä Suomessa niitä on vain muutamilla jokivesistöillä. Kyllä Etelä-Pohjanmaa on Suomessa poikkeuksellinen maakunta, kun täällä ajellaan kolmella joella.