Hyperaktiivista sekoilua ja revenneitä pohjelihaksia – tubettamisesta on tylsyys kaukana

Tubettaminen eli YouTube-videoiden tekeminen on luonut Suomeenkin aivan uudenlaista media-, nuoriso-, ja fanikulttuuria.

kulttuuri
Tubecon -tapahtuma Helsingissä, ZoneVD
ZoneVD ja absurdia huumoriaJussi Mankkinen / Yle

Mitähän ihmettä Hartwall Arenan parkkipaikallla oikein tapahtuu? Viisi nuorta miestä syö irvistellen tulisia, chilillä maustettuja sitruunakostaja-karkkeja ja taltioi samalla tapahtumaa videolle. Kamerat käyvät, voihkinta, puhina ja voivottelu on infernaalista.

– Tässä on kyse sitruunakostajahaasteesta, ja kyllähän tätä voisi sanoa kestävyystestiksikin, Atte Koivunen selvittää.

YouTube.vdeoiden tekijöitä
Wasan Heikkilä, Reijo Nuutinen, Milo Inkiläinen, Atte Koivunen, Slaava-Matias PienimäkiJussi Mankkinen/Yle

Kun testi on saatu päätökseen, video chilihöyryjen kanssa paniskelevista nuorista miehistä päätyy YouTubeen.

– Lähinnä tässä on kyse katsojien viihdyttämisestä. Minulle tämä on ihan vain pelkkä harrastus, mitään ammattia en tästä haluaisi. Se olisi sitten sellaista, että pitäisi joka päivä lätkiä videoita YouTubeen ja siitä voisi tulla pakkopullaa, Slaava-Matias Pienimäki kertoo.

Kohti akatemiaa

Sitruunakostajahaaste on yksi esimerkki siitä, millaisia videoita YouTubeen tällä hetkellä ladataan. Ikään kuin vaivihkaa perinteisten medioiden rinnalle on syntynyt jotakin uutta ja raikasta, jonka tulevaisuutta ja suuntaa tosin on vielä vaikea ennustaa, mutta joka rönsyilee sekä määrällisesti että laadullisesti kovaa vauhtia eteenpäin.

Tubecon
Jussi Mankkinen / Yle

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty YouTube-videoiden tekijöiden ja heidän faniensa suurtapahtuma Tubecon keräsi yleisöä 5000 henkeä, tänä vuonna määrä kaksinkertaistui.

– Tubettaminen on Suomessa selvästi ammattimaistumassa. Viime vuonna täällä oli viisi ammattimaisesti tubettavaa ihmistä, tänä vuonna puhutaan 20:stä ja ensi vuonna mahdollisesti jo 50:stä, Tubeconin vastaava tuottaja Eevamaria Vassinen toteaa.

Tubecon, vastaava tuottaja Eevamaria Vassinen
Eevamaria VassinenJussi Mankkinen / Yle

Ehkä juuri tämän takia Suomeen ollaan puuhaamassa myös tubettaja-akatemiaa, joka myöntäisi apurahoja nuorille tekijöille tapahtumista saatavilla tuotoilla.

– Tässä ollaan tekemisissä kulttuurin kanssa ihan samalla tavalla kuten muissakin taiteenlajeissa, vaikkapa elokuvassa tai kirjallisuudessa. Kyseessä on nuori ja kehittyvä kulttuuri, joka meidän mielestämme tarvitsee tukea. Haluamme olla tällaisen kehityksen mahdollistajia, Vassinen jatkaa.

Hyperaktiivista sekoilua

Tämän hetken nouseviin kotimaisiin tubettajiin kuuluu ZoneVD, joka kutsuu itseään hyperaktiiviseksi sekopääksi ja jonka videoissa viljellään enemmän tai vähemmän absurdia huumoria (siirryt toiseen palveluun). Uraansa ZoneVD aloitteli jo vuonna 2008 tekemällä ilmaveivausvideoita, ja seuraavana vuonna hän osallistui Talent Suomi-ohjelmaan. Tällä hetkellä miehen videoilla on parhaimmillaan yli 200 000 katsojaa.

Tubecon -tapahtuma Helsingissä.
ZoneVD ja fanejaJussi Mankkinen / Yle

– Olen hyvin varovainen siitä mitä annan itsestäni YouTubessa ja sosiaalisessa mediassa irti. Pidän oikean minäni ja videopersoonan erillään, vaikka juuri videopersoonastahan minut tunnistetaan.

– Joitain omia piirteitäni videoissa on oikeastaan vain liioiteltu. Olen energinen arjessa, mutten ÄÄLIÖMÄISEN energinen kuten VIDEOISSA (huitoo ja sohii ja painottaa sanoja hassusti).

Tubecon
Jussi Mankkinen / Yle

ZoneVD:n mielestä perinteinen media ja YouTube-kulttuuri tukevat toisiaan ja ottavat toisistaan vaikutteita.

– Minusta tuntuu että tällaisen kulttuurin levitys YouTube-skenestä perinteiseen mediaan on pelkästään positiivinen asia. Toivottavasti YouTuben videomateriaali ei vain ala muuttumaan perinteisen median kaltaiseksi, vaikka sitä siellä voitaisiinkin näyttää.

Julkkikseksi yhdessä hujauksessa

Tubeconissa moni suosittu tubettaja herättää jo teinihysteriää, ja ZoneVD:nkin haastattelun taustalla kärkkyy monikymmenpäiväinen fanilauma. Julkkikseksi tullaan nykyisin ilman perinteistä massamediaa tai ilman toimittajien välikäsiä.

– On tosi hankalaa käsitellä itseään julkisuuden henkilönä, koska itse ei näe sitä juttua kuitenkaan niin suurena. Toisaalta tämä on kyllä tosi siistiä, mutta onhan siinä vastuutakin. Nämä nuoret katsovat videoitani ja ottavat niistä vaikutteita. En halua vaikuttaa heihin millään tavalla negatiivisesti, vaan toivon että juttujani katsotaan puhtaasti komediana.

Tubecon
Jussi Mankkinen / Yle

Vaikka mainostajat ja mediatalot ovat jo löytäneet YouTube-markkinat, harvalle kotimaiselle tekijälle videoiden tekeminen ja julkisuudessa esiintyminen on rahasampo.

– Jos olen rehellinen, tästä saa tällä hetkellä aika vähän rahaa. Tiedän että minulla kyllä olisi mahdollisuuksia tahkota rahaa sen verran, että voisin tehdä tätä kunnolla työkseni, mutta en tiedä, haluanko olla isona tubettaja. Itse asiassa olen halunnut olla jo pikkulapsesta lähtien urheiluselostaja tai juontaja, liikunnanohjaajaksi opiskeleva ZoneVD kertoo.

Tubecon
Jussi Mankkinen / Yle

– Lähden liikkeelle siitä, että opiskelut ovat edellä: haluan valmistua ammattiin ja saada paperit ja ehkä vasta sitten ryhdyn tubettamaan oikein kunnolla. Tai en tiedä, haluaisinkohan sittenkin tehdä jotakin muuta...

Vaihtoehtotubetusta

Viime aikoina Suomi-tubaamiseen ovat löytäneet tiensä myös vaihtoehtokulttuurien edustajat. Esimerkiksi Joensuussa asuva Pahalapsi pukeutuu goottimuotiin ja vloggaa kokemuksiaan vaikkapa siitä, millaista on kävellä 40 senttiä korkeilla kengillä. (siirryt toiseen palveluun)

– Konemusiikin lisäksi Itseeni uppoaa parhaiten synkempi musiikki, mikä sitten varmaan inspiroi videoitanikin, Pahalapsi sanoo.

– Pääasiassa teen tätä kyllä ihan omaksi huvikseni. Itsetunnon pönkittämisestä tässä ei välttämättä ole kyse, vaikka onhan se mukavaa että välillä kehutaan ja saa positiivista palauteta.

Tubecon, Pahalapsi ja Discodahlia
Pahalapsi ja Discodahlia

Alalla on jo jonkin verran vipinää, jotenkin kilpaillaanko tykkäyksistä ja jaoista sitten kynsin hampain?

– Erilaiset toimijat varmaan kilpailevat suosituimmista tubettajista, eli sellaisista tekijöistä joilla on eniten näkyvyyttä ja eniten seuraajia, Jyväskylästä kotoisin oleva vloggaaja Discodahlia toteaa mainosmarkkinoihin viitaten.

Friikkejä temppuja

StuntFreaksTeam taas ryhtyi alunperin tekemään erilaista skeitti- ja mopotemppuilua teollisuusalueilla vuoden 2007 tienoilla. Tästä on päästy jo melkoisen pitkälle: hurjista tempuistaan (siirryt toiseen palveluun) tunnettu ryhmä on ollut mukana muun muassa amerikkalaisessa Nitro Circus-sarjassa ja kansainvälistä huomiotakin on herätetty. Televisioon ryhmä ei kuitenkaan haikalle.

– Olemme olleet muutamassa Suomalaisessa televisio-ohjelmassakin mukana, mutta se ei oikein ole meidän juttumme, siellä pitää toimia liikaa raamien sisällä. Mielestäni YouTubeen näitä videoita on paljon mukavampi tehdä, Juha Ruokolainen toteaa.

– Meille tämä sopii juuri siksi, että julkaistu materiaali on saman tien kansainvälistä, eli muutakin kohderyhmää löytyy paitsi ne ihmiset jotka katsovat televisiokanavaa kello 21 tai lukevat suomalaista sanomalehteä, Antti Leppänen jatkaa.

Tubecon, StuntFreaksTeam
Antti Leppänen, Juha RuokolainenJussi Mankkinen / Yle

StuntFreaksTeamin videoiden katsojista 80 prosenttia tuleekin Suomen ulkopuolelta. Taloudellisesti ryhmä tulee toimeen "vyötä kiristellen". Tuloja saadaan muun muassa näytösajoista, fanituotteiden myynnistä ja sponsoreilta.

Tubecon -tapahtuma Helsingissä.
Jussi Mankkinen / Yle

Teknisesti hyvä lopputulos on ryhmälle tärkeää.

– Olemme pyrkineet nostamaan laatua jokaisen videon jälkeen. Saatamme tehdä vähän heikkolaatuisempia juttuja vaikkapa Instagramiin, jolloin kuvaamme puhelimella, mutta YouTubeen pistämme parasta laatua, Ruokolainen sanoo.

Henkensä kaupalla

StuntFreaksTeamin yhteydessä yhteydessä lienee mainittava myös Duudsonit.

– Kyllähän he varmaan osaltaan ovat olleet meille suunnannäyttäjiä. Emme ole ottaneet heiltä suoraan mallia, ollaan vaan katsottu ja ihmetelty että kuinka pitkälle tuo homma voi vielä mennä, ja hattuakin ollaan monta kertaa nostettu, kun siellä vaan painetaan Jenkeissä, Leppänen sanoo.

Tubecon
Jussi Mankkinen / Yle

Kuten Duudsoneillekin, myös StuntsFreaksTeamin jäsenille on sattunut tapaturmia.

– Yksi meistä todettiin jo kuolleeksi, mutta heräsi sitten henkiin. Juhalla on mennyt polvet ja pohjelihaksetkin ovat revenneet, itselläni hajosi kyynärpää, luut menivät sitä pihalle. Mutta rapatessa roiskuu, Antti Leppänen summaa.

Tubecon -tapahtuma Helsingissä.
Krouppi-ryhmän IiroJussi Mankkinen / Yle

YouTube-skene siis kehittyy Suomessa ja saa jatkuvasti lisää uusia ulottuvuuksia. Myös metataso on jo saavutettu: Krouppi-ryhmän hulvaton Lissu Vlogaa-parodia (siirryt toiseen palveluun) piikittelee koko genreä.