Kuskiton bussi pärjäsi hyvin Vantaan messuilla – Seuraava pysäkki hiihtokeskus?

Vantaan asuntomessuilla käytössä ollut kuskiton pikkubussi keräsi kokeilujakson aikana kiitettävästi matkustajia. Kokeilu saa jatkoa, mutta vielä ei tiedetä missä ja miten.

Kotimaa
Robottibussi ilman kuljettajaa koeajolla Vantaalla.
Tuomas Keränen / Yle

Kuskittoman pikkubussin kyytiä kokeili vastikään päättyneillä Vantaan asuntomessuilla liki 20 000 matkustajaa. Eniten menopeli keräsi matkalaisia viime perjantaina.

– Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, kuinka kiinnostuneesti ja innostuneesti matkustajat kuskittomiin busseihin suhtautuivat, iloitsee projektipäällikkö Topias Pihlava Vantaan kaupungilta.

Valmistajalle kertyi kokeilujaksosta runsaasti palautetta, jota on tarkoitus hyödyntää tulevaisuuden joukkoliikenteen suunnittelussa.

– Palautteen mukaan kuskittomalle bussipalvelulle olisi kysyntää. Kuskiton bussi soveltuisi parhaiten muutaman kilometrin pituiseksi syöttölinjaksi esimerkiksi tiheästi liikennöidylle rautatieasemalle, Pihlava pohtii.

Ei automaatiokammoa

Automaattibussit kuljettivat asuntomessuilla kävijöitä Kivistön rautatieasemalta messualueen porteille. Teknisiä vikoja ja hätäpysäytyksiä sattui 4 000 kilometrin ajokokeilun aikana vain muutama.

– Syyt ovat valmistajan tiedossa ja seuraavaan malliin on tulossa runsaasti parannuksia, sanoo Pihlava.

Autonvalmistajien lisäksi tekeillä on useita automaattiajamista koskevia selvityksiä. Esimerkiksi Liikennevirastossa selvitetään yksityiskohtia myöten mitä muutoksia yksittäisiin liittymiin ja liikennejärjestelmään yleisemminkin tulisi tehdä, jotta automaattiajaminen olisi mahdollista.

Lisäkokeiluja luvassa

Kuskittomat bussit ovat arkipäivää esimerkiksi Lontoossa Heathrow'n lentokentällä. Suomessakin niitä tullee ensin kokeiluun suljetuilla alueilla.

– Voisin kuvitella, että esimerkiksi joku matkailukeskus hotelleineen ja laskettelurinteineen voisi olla sopiva kuskittomille busseille, arvioi asiantuntija Asta Tuominen Liikennevirastosta.

Vantaan Pihlava pistää paremmaksi ja uskoo, että kuskiton bussi soveltuisi parhaiten muutaman kilometrin pituiseksi syöttölinjaksi esimerkiksi tiheästi liikennöidylle juna-asemalle

Vantaan kanssa mukana kokeilussa olivat HSL, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Liikennevirasto ja Uudenmaan liitto. Seuraavaksi kuskittomat pikkubussit ovat kokeilussa ITS kongressissa Ranskan Bordeauxissa lokakuun alussa.