Apotti yrittää yksinkertaistaa lääkärien työtä

Terveydenhuollon tietojärjestelmillä on legendaarisen huono maine. Miten vuonna 2017 käyttöön otettava uusi Apotti-järjestelmä käytännössä vaikuttaa lääkärien arkeen?

Kotimaa
Keski-Suomen keskussairaalasta kuva, jossa tietokoneita etualalla.
Sairaanhoitopiiri aikoo säästää uuden sairaalan tukipalveluista.Anssi Nikkilä / Yle

Pääkaupunkiseudun tuleva Apotti-tietojärjestelmä on valtava kokonaisuus, jonka suunnittelua varten täytyi eritellä yli 4 000 erilaista toimintavaatimusta.

Apotti vaikuttaisi terveydenhuollon toimintaan esimerkiksi lääkityksen ja onnettomuuspotilaiden vammojen kirjaamisen suhteen.

Järjestelmän toimittajaksipäätettiin tänään ehdottaayhdysvaltalaista Epic Systems -yritystä.

Liian monta kokkia järjestelmäsopassa

Apotin seireeninkutsu on laulu siitä, miten kaikki terveydenhuollon, sosiaalitoimen ja erikoissairaanhoidon kulloinkin tarvitsema tieto olisi helposti löydettävissä yhdestä paikasta.

Ajatus on vetoava, sillä tällä hetkellä erilaisten terveydenhuollon tietojärjestelmien vyyhti on hengästyttävän takkuinen.

Eri paikoissa lääkitystiedot on kirjattu eri tietojärjestelmiin

sosiaalitoimi

terveyskeskus

päivystyspoliklinikka

röntgen

Effica

Pegasos ja GE Clinisoft

Uranus

Radu ja Agfa Pacs

anestesia

leikkaussali

tehohoito

vuodeosasto

GE CA

GE Opera

GE Clinisoft

Uranus

Jotta esimerkiksi vuodeosaston lääkäri saisi tarvitsemansa tiedot potilaan lääkityksestä, hänen pitää etsiä ne käsityönä muista järjestelmistä. Jotta terveyskeskuksen lääkäri pysyisi kärryillä vuodeosastolla saadusta lääkityksestä, hän joutuu tekemään saman operaation.

Tämä toistuu kaikkien uusien potilaiden ja uusien lääkityksen määrääjien kohdalla.

– On mieletön riskitilanne, kun jokaisessa vaiheessa pitää selvitellä, mitä lääkityksenä menee. Siinä on paljon mahdollisuuksia inhimillisiin virheisiin, sanoo Apotti-hankkeen parissa työskentelevä erikoislääkäri Lasse Rämö.

Apotti-aikana kaikki terveydenhuollon toimenpiteet löytyisivät samasta listasta. Potilasta kulloinkin koskevat lääkemääräykset ja terveyteen vaikuttavat tilat olisivat ajan tasalla ja tiedossa niin leikkaussalissa kuin terveyskeskuksessa.

Lomake auttaa lääkäriä

Onnettomuudessa loukkaantuneen potilaan vammojen ylöskirjaaminen on nopeatempoinen tilanne. Tällä hetkellä hoitaja kirjaa kynällä paperille löydökset, jotka potilasta tutkiva lääkäri sanoo.

– Paperi on nopea media, mutta sille kirjoitettu tieto on käytettävissä vain siellä, missä paperi sijaitsee. Jälkeenpäin käsialaa voi olla vaikea tulkita, eikä paperi varmista, että kaikki olennainen on kirjattu, Rämö kertoo.

Yksi Apotin ominaisuuksista on sähköinen hoitoprotokolla, johon kirjaukset voidaan tehdä pitkälti rasti ruutuun -periaatteella. Verenpaineet, sykkeet, hapetukset ja muut biosignaalit voidaan siirtää suoraan lääkintälaitteista potilastiedoiksi ilman, että ihmisen tarvitsee naputella niitä järjestelmään.

Sähköiseen lomakkeeseen voi määrittää, mitkä kirjauskohdat pitää täyttää aina, jotta olennaisia asioita ei vahingossa unohdu.

Lomake voi myös ehdottaa jatkotoimenpiteitä kirjausten perusteella: jos potilastietojen perusteella näyttää siltä, että tilanteessa voidaan tarvita massiivista verensiirto-operaatiota, järjestelmä ehdottaa sitä lääkärille.

– Hoitoprotokollat ovat keskeinen osa Apottia. Niillä saadaan hoidosta tasalaatuista riippumatta siitä, kuka potilasta hoitaa, Rämö sanoo.