Onnettomuustutkintakeskus: Laivojen peräsinvikojen yleisyys tutkittava

Konttialus M/V SYLT sai pohjakosketuksen lokakuussa Raumalla peräsinvian takia. Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Trafi alkaisi tutkia peräsinvikojen todennäköisyyttä.

liikenne
Rauman satama.
Rauman satama.Yle

Rauman edustalla sattunut rahtialuksen pohjakosketus johtui peräsimen ohjaustehoa parantavan läpän puuttumisesta. Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tutkisi tällaisten vikojen yleisyyden.

Konttialus M/V SYLT otti pohjakosketuksen 11.10.2014 klo 2.14, kun se ajautui Rauman Rithniemen väylällä Santakarin kohdalla väylän louhittuun kallioreunaan. Alus oli lähtenyt luotsin avustamana Rauman satamasta kohti Hampuria.

Vauriot peräsimessä

Alus palasi takaisin Rauman satamaan, jossa sukellusryhmä tarkasti aluksen vauriot. Tällöin havaittiin, että aluksen peräsimen ohjaustehoa parantava läppä puuttui kokonaan ja läpän irtoamisesta aiheutuneiden repeämien metallipinnat olivat kiiltäviä.

Sukeltajien arvion mukaan vauriot olivat korkeintaan muutaman päivän ikäisiä. Puuttuvaa läppää etsittiin väyläalueen pohjasta, mutta sitä ei löydetty. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan peräsin oli erittäin suurella todennäköisyydellä vaurioitunut ennen pohjakosketusta.

Peräsimen vaurio on vaikuttanut laivan ohjailuun ja aiheuttanut onnettomuuden.

Yleisyys tutkittava

Onnettomuustutkintakeskus antaa varustamoille suositukset alusten luotsauksenaikaisesta automaattiohjauksen käytön ohjeistuksesta sekä hätätilanteiden radioliikenteen ohjeistuksesta.

Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille annetaan suositus selvittää läppäperäsinten vikaantumisen tilastollista todennäköisyyttä.

Onnettomuustutkintakeskus haluaa (siirryt toiseen palveluun), että tarvittaessa virasto ryhtyy toimenpiteisiin kansainvälisen ohjeistuksen tarkentamiseksi peräsinmekanismin toimintavarmuuden parantamiseksi.