1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. terveys

Saksalaistesti: Pyöräilykypärät eivät suojaa riittävästi ohimoita ja otsaa

Pyöräilykypärätesteissä on tähän saakka mitattu lähinnä päähän kohdistuvien iskujen voimakkuutta. Tällä tavoin mitattuna kypärien suojauskyvyistä saa liian positiivisen kuvan, väittää riippumaton tuotetestaussäätiö Stiftung Warentest. Saksalaisten uusimmassa testissä jäljelle jäi vain kolme hyvää kypärää.

terveys
Stiftung Warentest testi 18 pyöräilykypärää
Testipääkallon lämpötilaa mitataan ajoviimaa simuloivassa ilmavirtauksessa. Osassa pyöräilykypäristä ilmanvaihto jäi testaajien mukaan riittämättömäksi. Huonosti hengittävä kypärä muuttuu käytössä tukalaksi. Stiftung Warentest

Stiftung Warentest testasi 18 pyöräilykypärää. (siirryt toiseen palveluun) Mukana testissä oli malleja merkittävimmiltä kypäränvalmistajilta, kuten Bell, POC, Giro, Alpina tai Saksassa suositut Uvex ja Abus. Erittäin hyviä ei ollut yhtään, mutta kolme hyvää löytyi; Melon, KED sekä Nutcase.

Stiftung Warentest muutti uusimmassa testissään vaatimuksiaan. Tähän saakka kypärät on testattu vallitsevien DIN-normien mukaan. Normitesteissä kypärän kiihtyvyyksiä on mitattu vain törmäyksen suuntaisesti. Uusimmassa testissä päähän kohdistettiin myös kiertoliikkeitä kaikkiin suuntiin.

Stiftung Warentestin mukaan normitesti ei vastaa riittävästi tyypillisiä onnettomuustilanteita. Saksalaiset perustavat väitteensä uusimpiin tutkimustuloksiin, joiden mukaan iskun voiman lisäksi myös törmäystapa ja törmäyksen kesto ratkaisevat, millaisia vammoja pyöräilijälle syntyy tai on syntymättä. Se tiedetään, että törmäävän pää pysyy harvoin suorassa.

Pyörailykypärätesti
Stiftung Warentestin kolme hyvää olivat 70 euroa Saksassa maksava Melon Urban Active, 80 euron hintainen KED Crom sekä 80 euroa maksava Nutcase Street Gen3. 18 testikypärän hintahaitari ulottui 16 eurosta 120 euroon. Yksikään kypärä ei ollut huono, muttei myöskään erittäin hyvä. Stiftung Warentest

16 euron Lidl-markettikypärä päihittää 120 euron POC:n

Testattujen joukossa yksikään kypärä ei ollut huono. Vaikka kolme kypärää saikin kokonaisarvosanaksi hyvän, ei uusituilla vaatimuksilla tehdystä törmäystestistä yksikään kypärä selvinnyt puhtain paperein. Testaajien mukaan kaikkiin kypäriin on kuitenkin mahdollisuus tehdä törmäysturvallisuutta lisääviä parannuksia.

Testin ylivoimaisesti halvin kypärä, Saksassa 16 euron hintainen Lidl-kauppaketjun Crivit-malli, sai tyydyttävän arvosanan. Kypärässä tärkeää on oikea istuvuus ja siinä Lidl olikin hyvä. Sen sijaan kulttimerkki POC:n Saksassa 120 euron hintainen Crane-malli jäi toiseksi viimeiseksi. Se suojasi törmäyksiltä vain auttavasti, eikä kypärästä löytynyt heijastinpintaa, jolla kypärä näkyisi myös pimeällä.

Edes voittajamalli Melonissa törmäyssuoja uusin vaatimuksin ei noussut tyydyttävää paremmaksi. Kypärä oli kuitenkin hyvin tuulettuva ja sen magneetilla toimivaa leukahihnaa pidettiin hyvänä. KED:n katsottin olevan paras urheilumalleista. Suomessakin hyvin tunnettu Nutcase taas oli paras törmäystilanteissa, mutta huonon ilmanvaihdon vuoksi turhan kuuma.

Hyvin istuva pottamalli suojaa paremmin pään herkimpiä kohtia

Ohimot ja otsa ovat nykyisten pyöräilykypärien Akilleen kantapäät. Testaajat muistuttavat, että nykykypärät eivät pysty riittävästi suojaamaan erityisen herkkiä alueita, kuten ohimoita ja otsaa. Stiftung Warentest käytti nyt ensimmäistä kertaa autojen törmäystesteihin suunniteltua testauspäätä, joka pystyy mittaamaan luotettavasti myös sivuttaisvoimia.

Tärkeintä testaajien mukaan on kypärän hyvä istuvuus. Suositeltavaa olisi myös valita malli, jonka kuori yltää sivusuunnassa ohimoita ajatellen riittävän matalalle.

Jokainen kypärä on parempi kuin ei kypärää ollenkaan, Stiftung Warentest muistuttaa. Testaajat ovat huolestuneita siitä, että kypärän käyttö vanhempien pyöräilijöiden keskuudessa on nuoria vähäisempää. Esimerkiksi tapauksessa, jossa pyöräilijää käyttää verenohennuslääkitystä, kypärä on erityisen tärkeä. Jo pienikin kolhu voi tuolloin aiheuttaa vakavan aivoverenvuodon.

Vaikka todella huonoa kypärää ei löytynytkään, näytti testin viimeiseksi jääneen TSG Evolution -kypärän puutelista sen, millaista kypärää tuskin moni haluaa. Saksassa 55 euron hintaisen TSG:n törmäyssuoja oli vaatimaton, kypärä ei istunut kunnolla päähän ja tuuletuskin oli riittämätön. Lisäksi kypärä ilman heijastimia on pimeällä näkymätön.

Lue seuraavaksi